Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs-ljusstake / stämplar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag hittade f.ö. ytterligare två bolag, utöver Anders Johanssons Saltglaserat i Kullabygden AB:

    Stiftelsen Höganäs saltglaserat
    Registrerat 2019. Postadressen är c/o Stiftelsen Höganäs keramiskt center.
    Jag förmodar att Höganäs AB grundat stiftelsen för att "stötta produktionen", som det stod om i din artikel från 2017.

    Höganäs Saltglaserat AB
    Har aldrig registrerats för F-skatt, och avregistrerades i momsregistret 1986.
    Registrerat 1950 (undrar om det var under samma namn då? jag hittar det inte i handelskalendern 1971, men alla dotterbolag kanske inte redovisades).
    Summa tillgångar 112 tkr, siffror finns tillbaka till 2010 men visar noll omsättning.
    Moderbolag: Höganäs Holding AB.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
      Jag hittade f.ö. ytterligare två bolag, utöver Anders Johanssons Saltglaserat i Kullabygden AB:

      Stiftelsen Höganäs saltglaserat
      Registrerat 2019. Postadressen är c/o Stiftelsen Höganäs keramiskt center.
      Jag förmodar att Höganäs AB grundat stiftelsen för att "stötta produktionen", som det stod om i din artikel från 2017.

      Höganäs Saltglaserat AB
      Har aldrig registrerats för F-skatt, och avregistrerades i momsregistret 1986.
      Registrerat 1950 (undrar om det var under samma namn då? jag hittar det inte i handelskalendern 1971, men alla dotterbolag kanske inte redovisades).
      Summa tillgångar 112 tkr, siffror finns tillbaka till 2010 men visar noll omsättning.
      Moderbolag: Höganäs Holding AB.

      Hmm, då kanske tillverkningen av saltglaserat gods redan från 1950 bedrevs under dotterbolaget Höganäs Saltglaserat AB? Frågan är ju dock varför det avregistrerades i momsregistret redan 1986?

      Comment


      • #18
        Höganäsbolagets produktion av konstgods lades ner 1926,
        en del saltglaserat tillverkades fram till 1929.
        Tillverkningen av saltglaserat fortsatte vid Höganäs Salt-
        glaserat AB sedermera Höganäs Keramik AB. Nyman & Ny-
        man Höganäskeramik uppgick i detta firmanamn 1930 och
        övertog Höganäsbolagets formförråd som legat oanvänt
        sedan 1926. 1946 övertogs företaget av Holm & Bjurestig
        Höganäskeramik, vidare 1956 övertogs firman av Andersson
        & Johansson som därvidlag bytte namn till A&J Höganäs
        Keramik.
        1994 slogs man samman med Boda Nova till Boda Nova
        Höganäskeramik AB. Bolaget ingår sedan 2004 i Ittala-
        koncernen, samma år återuppstår Höganäs Saltglaserat
        AB och tar över tillverkningen av det traditionella salt-
        glaserade Höganäsgodset från Höganäsbolaget puh......
        Blir inte så mycket klokare av detta då det gäller ev.avbrott
        i produktionen vad gäller det saltglaserade under de senaste
        knappt 100-åren
        Last edited by prylsnubben; 2020-07-22, 01:30.

        Comment


        • #19
          Prylsnubben,
          Du verkar ha hittat en guldgruva med fakta, vad är källan?

          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Hmm, då kanske tillverkningen av saltglaserat gods redan från 1950 bedrevs under dotterbolaget Höganäs Saltglaserat AB? Frågan är ju dock varför det avregistrerades i momsregistret redan 1986?
          Ja, det är konstigt - frågan är om det kan stå fel i databasen, eller om verksamheten har bedrivits inom moderbolaget för att det var enklare så (slippa separat redovisning osv). Jag sökte vidare i tidningarna, och hittade ett par namn år 1996. Fabrikschefen hette Martin Glifberg, och en drejare hette Peter Rindeskog. Enligt hans websida var han drejare på Höganäs Saltglaserat 1991-2000. Där står mail och tfn, så den som vill kan ju prova att kontakta honom och fråga hur det hängde ihop.

          KB har hela 98 sökträffar på "höganäs saltglaserat", och där står det de senaste åren saker som att "Anders Johansson driver Höganäs Saltglaserat", vilket ju är rätt i princip men nog inte helt korrekt rent formellt.

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Höganäsbolagets produktion av konstgods lades ner 1926,
            en del saltglaserat tillverkades fram till 1929.
            Tillverkningen av saltglaserat fortsatte vid Höganäs Salt-
            glaserat AB sedermera Höganäs Keramik AB. Nyman & Ny-
            man Höganäskeramik uppgick i detta firmanamn 1930 och
            övertog Höganäsbolagets formförråd som legat oanvänt
            sedan 1926. 1946 övertogs företaget av Holm & Bjurestig
            Höganäskeramik, vidare 1956 övertogs firman av Andersson
            & Johansson som därvidlag bytte namn till A&J Höganäs
            Keramik.
            1994 slogs man samman med Boda Nova till Boda Nova
            Höganäskeramik AB. Bolaget ingår sedan 2004 i Ittala-
            koncernen, samma år återuppstår Höganäs Saltglaserat
            AB och tar över tillverkningen av det traditionella salt-
            glaserade Höganäsgodset från Höganäsbolaget puh......
            Blir inte så mycket klokare av detta då det gäller ev.avbrott
            i produktionen vad gäller det saltglaserade under de senaste
            knappt 100-åren
            Ok, ytterligare en historieskrivningsvariant. Enligt den här varianten är Nyman & Nyman / Holm & Bjurestig arvtagare till Höganäsbolaget. Om det här stämmer skulle de vara dotterbolag till Höganäsbolaget.

            Fast "saltglaserat" kan väl knappast sålts med Holm & Bjurestig Höganäskeramik till Andersson och Johansson 1967? (1956 är rimligen fel, 1967 är vad som förekommer i andra källor.

            Att saltglaserat endast skulle ha tillverkats till 1929 känns också ganska orimligt, det gick definitivt att köpa stiltonost och sylt i saltglaserat Höganäs på 1940-talet. Tvärtom är ju de flesta krukorna på marknaden tillverkade efter 1923.


            EDIT: jag tittade nu i "Höganäskeramik - Konst och bruksföremål 1832-1926" där det framgår att det var 1956 som Andersson & Johansson köpte Nyman & Nyman. Man verkar dock ha fortsatt att kalla sig Andersson & Johansson, möjligen fortsatte tillverkningen separat vid fabrikerna till 1967. Där sägs också att Nyman & Nyman Höganäskeramik övertog Höganäsbolagets formförråd. Att de har övertagit en hel del formar har vi ju tidigare sett exempel på. Gällde det allt?

            Sedan konstatera jag att boken även klargör att inte bara Höganäsbolaget tillverkat saltglaserat, utan även Krukmakaren, Höganäs http://www.signaturer.se/Sverige/krukmakaren.htm Enligt "stämplar och signaturer" har en egen stämpel använts, enligt "Höganäskeramik - Konst och bruksföremål 1832-1926" sägs dock "Anmärkas bör att Krukmakaren också tillverkar saltglaserade stenkärl i samma former som Höganäsbolagets. Föremålen är endast stämplade "HÖGANÄS" varför förväxling kan ske.

            Rörigt alltså.
            Last edited by FBQ; 2020-07-22, 12:21.

            Comment


            • #21
              Alltså Höganäsbolaget slutade med saltglaserat 1929, tillverkningen fortsatte
              sedan vid Höganäs Saltglaserat AB osv.
              Nyman & Nyman övertog formförrådet av konst och prydnadsgods och har vad
              jag känner till aldrig framställt saltglaserat. Holm& Bjurestig vet jag likaledes
              lika lite om vad gäller saltglaserat.




              Förvirrande ja, det verkar på mig som man under olika namn parallellt tillverkat
              prydnads, konst och saltglaserat gods det saltglaserade då under firmanamnet
              Höganäs Keramik AB som då var en sorts "paraplyorganisation" för de andra
              tillverkarna i Höganäs med omgivningar.

              Om tillverkningen pågick kontinuerligt av det traditionella saltglaserade hushålls-
              godset under hela perioden 1929 till dags dato, ja det är frågan ?

              Comment


              • #22
                FBQ,
                Jag tror jag har hittat förklaringen till de motstridiga årtalen 1956 och 1967. Det står i tidningarna hösten 1967 att företaget inregistrerades 1956 som Andersson & Johansson AB Höganäs-Keramik, men från 1967-11-01 ändrat sitt namn till Höganäs-Keramik AB.

                I Åke Bjurestigs dödsruna från 1980 (75 år gammal), står det f.ö. att han och hans kompanjon drev firma "till mitten av 1950-talet under namnet Höganäs-keramik Holm & Bjurestig" - de låter som att de kom in mellan N&N och A&J, precis som du (?) skrivit på Wikipedia.

                Comment


                • #23
                  Angående årtalen 1956 och 1967. Gösta Sigfridsson (disponent och ägare) skriver så här i sina opublicerade memoarer:

                  När Nyman och Nyman (båda från Höganäsbolaget) 1930 startade med namnet Höganäs-Keramik i norra delen av staden så minns jag som ung grabb att jag reagerade och sa till Farbror Kalle och Pappa Sigfrid: "Varför tog ni inte det namnet själva?". Det etsades hårt in hos mig och jag gav mig på att när jag fick något att säga till om skulle den affären genomföras. Det dröjde länge, ända till i mitten på 50-talet, när två keramiker Holm och Bjurestig som efterträdde grundarna var beredda att sälja, och att vi kunde köpa namnet Höganäs Keramik.

                  Män det var inte så enkelt. Höganäs Keramik var nämligen ett samlingsnamn på allt som producerades av lera i trakten. På en förfrågan hos Skånes Handelskammare, där bankdirektör Hans Cavalli-Björkman var ordförande, så fick jag närmast ett leende som svar. Cavalli-Björkman sa så här: "Gösta i Höganäs han har pretentioner! Han tror att någonting som är ett allmänt uttryck kan göras om till firmanamn!". Men vi tappade inte sugen. Direktören Olof Herneryd på Höganäsbolaget, som kom från Rönnskärsverken hit, han ville som flera andra storföretag hade gjort: reducera firmanamnet Höganäs Billesholm AB till Höganäs AB. Patent- och registreringverket svarade att under förutsättning att de tvenne företag som har namnet Höganäs i sitt firmanamn och är av väsentlig storlek accepterar. Rederiaktiebolaget Höganäs hade försvunnit, så vi var ensamma. Då gjordes det en "deal" att om vi accepterade Höganäs AB så skulle Olof Herneryd med all kraft arbeta för Höganäs-Keramik AB. Och detta skedde mycket snabbt och vi kunde triumferande få vårt namn Höganäs-Keramik AB. Det blev ett lätt och enkelt namn som vi hade mycket glädje av. Det var lätt att lansera istället för det stora tunga Andersson & Johansson Höganäs-Keramik AB som vi hade haft tidigare. Det låter nu enkelt med den här skrivningen, men det var många möten och många sammanträffaden av olika slag och kontakter på olika nivåer för att komma fram till förslaget om denna gemensamma aktivitet. Det fanns dock flera "besserwissrar" och vissa avundsjuka som försökte motarbeta oss, dock utan framgång. Den starka viljan hade segrat. Året var 1967.

                  Comment


                  • #24
                    Tack för klargörandet bengan45, man kan ju konstatera att även
                    Holm&Bjurestigs firmamärke H&B passade bra in i sammanhanget !
                    Last edited by prylsnubben; 2020-07-23, 13:46.

                    Comment


                    • #25
                      Väldigt intressant tråd. Tack alla inblandade!

                      Comment

                      Working...
                      X