Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs-ljusstake / stämplar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Höganäs-ljusstake / stämplar

    Hej,

    Har en ljusstake med en rak Höganäs-stämpel, samt med ankarstämpeln HB. Kan det stämma att denna ljusstake är från mellan 1915 - 1926?
    Får heller ingen kläm på signatur-stämpeln längst ner?
    Bifogade filer

  • #2
    Nej, den raka stämpeln är av fel typ, och modellen en modernare. Den hör till en sen produktion, jag kan dock för lite om tillverkningen i modern tid för att säga när.

    Comment


    • #3
      Bör vara Bertil Andersson.........(1984).



      Verkar bara varit på Höganäsbolaget detta år annars framförallt
      verksam på A&J samt i egen studio.
      Last edited by prylsnubben; 2020-07-18, 13:10.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
        Nej, den raka stämpeln är av fel typ, och modellen en modernare. Den hör till en sen produktion, jag kan dock för lite om tillverkningen i modern tid för att säga när.
        Tack för hjälpen!

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Bör vara Bertil Andersson.........(1984).



          Verkar bara varit på Höganäsbolaget detta år annars framförallt
          verksam på A&J samt i egen studio.

          Tack för hjälpen!

          Comment


          • #6
            Jag har tänkt att det kunde vara väl värt någon tråd om hur tillverkningshistoriken ser ut för de här modernare sakerna. Höganäsbolaget upphör ju med tillverkningen av hushållsgods i stengods 1956. Sedan tillverkar man vad jag vet endast avlopprör, klinkers och liknande. Men sedan återupptar man ju tillverkningen igen, det hade varit intressant att veta när.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Men sedan återupptar man ju tillverkningen igen, det hade varit intressant att veta när.
              I december 1993 annonserades "Stort urval av elegant saltglaserat stengods ... skynda till Höganäs Kakelcenter och försäkra dig om uppskattade julklappar ..." (2 annonser vardera i DN och SvD). Det tyder på att tillverkningen återupptogs 1993 eller möjligen tidigare. Däremot knappast så tidigt som 1983, då man kan läsa om en "... firma, som heter Höganäs Keramik AB. De gör exakta kopior av de äkta krusen" - jag kan inget om keramik men förstår av Wikipedia att det var en annan firma som grundats senare.

              Edit: eller tänker jag fel som utgår från att keramik som säljs av Höganäs Kakelcenter måste komma från Höganäsbolaget?

              (Jag hittade detta genom att söka efter höganäs saltglaserathttps://tidningar.kb.se - man kan tyvärr inte läsa fulltexten där, utan bara se utdrag ur sökträffarna.)
              Last edited by Anna-Carin; 2020-07-19, 15:26.

              Comment


              • #8
                Höganäs keramik är ju gamla Andersson & Johansson. Det borde ju betyda att Höganäsbolaget då inte hade någon stengodsproduktion.

                Comment


                • #9
                  Höganäskeramik gick ju tydligen över till stengods redan 1970. Jag vet att jag blev förvånad när jag hörde talas om Saltglaserat Höganäs och om hur det tog över stämpeln av Höganäsbolaget. Jag tyckte inte historiken stämde med vad Höganäs AB hade för verksamhet då.

                  Kan det vara så att ankarstämpeln redan sålts av Höganäs AB till Höganäskeramik och att det är de som lämnat den vidare till saltglaserat? Rakstämpeln liknar ganska mycket den som användes av Höganäskeramik.

                  Comment


                  • #10
                    På wikipedia står att Höganäs AB avnoterades på börsen 1987 (en hel del av texten där är min, men just de detaljerna har jag inte skrivit). Bolaget åtenoteras 1994 men har ju i modern tid främst varit metallpulvertillverkare. Det gör att jag inte tror att de tillverkat keramik efter 1987.

                    Jag undrar om inte allt stengodset även tidigare på 1980-talet är från Höganäs Keramik. Kan de ha övertagit ankaret på 1980-talet eller kanske tidigare?

                    Comment


                    • #11
                      Enligt förteckningen över formgivare vid Höganäsbolaget på stämplar
                      och signaturer får jag det till att ha varit sju stycken verksamma under
                      första halvan av 1980-talet. En enda efter 1987, Eva Franzèn 1989-91.
                      Sven Bohlin tror jag iaf formgett saltglaserat fram till slutet på sin
                      långa anställning 1936-86.
                      Av dessa "sena" sju på Höganäsbolaget är det endast en som varit
                      även på Höganäs Keramik nämligen sagde Bertil Andersson.
                      Last edited by prylsnubben; 2020-07-20, 12:55.

                      Comment


                      • #12
                        Hoppas ni klurar ut det, jag har tyvärr inget att bidra med. Synd att det inte kom upp i våras, när man kunde läsa KB:s dagstidningar i fulltext - det kanske hade gett ytterligare ledtrådar...

                        Comment


                        • #13
                          Jag blir inte riktigt klok. Jag har sökt i google books och hittar inte mycket om att höganäsbolaget haft tillverkning under den är tiden, i "Keramik & Porslin i Sverige genom 7000 år" sägs ingenting.

                          Jag lyckades dock hitta den här intervjun med Sven Bolin i samband med hans pensionering http://www.stawford.se/bp/1980-1989/86-2.pdf. Tydligen har en om mycket liten produktion hållits i gång vid Höganäsbolaget hela tiden. Hemsöborna är ju TV-serien som sändes 1966. Men, då är det ju intressant att när Bolin talar om andra tillverkare som ännu håller på nämner han Vallåkra och Raus, men inte alls Höganäs Keramik. Möjligen såg han inte dem som tillräckligt traditionella i sin stengodsproduktion.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                            Tydligen har en om mycket liten produktion hållits i gång vid Höganäsbolaget hela tiden.
                            I tidningssökningarna på KB hittade jag fragment av en helsidesartikel som verkade relevant; från "I Dag" 1990-10-21. Sen sökte jag vidare på ord i det fragmentet för att hitta överlappande fragment, och lyckades pussla ihop lite grann (alla "..." kommer från sökresultaten, de kan ha ersatt enstaka ord likaväl som hela meningar eller stycken):

                            "Det är sen kväll på stengodsavdelningen på Höganäsbolaget. ... Här bränner man det klassiska saltglaserade stengodset på exakt samma sätt som man gjorde när tillverkningen startade i Höganäs 1835." (Anm: de skriver alltså 'bränner' i presens år 1990.)

                            "Av 100 anställda på Höganäs Saltglaserat hade 7 kvar sina jobb."

                            "Här arbetar tre drejare, en brännmästare, två allt-i-allo och så 'chefen'"

                            "... Leif Svensson, brännmästare ... i Höganäs Saltglaserat. Det är Leif Svensson som kan det här från grunden ... Leif Svensson, är påtagligt misstänksam mot nymodigheter som automatisk"

                            Inte mycket, men kanske det ger något i alla fall.
                            Last edited by Anna-Carin; 2020-07-21, 14:04.

                            Comment


                            • #15
                              Ja, den här http://www.kullaliv.se/m/aktuellt/sa...amiska-hjarta/ artikeln hittade jag ju tidigare, när vi hade frågor kring företaget "Saltglaserat" i Höganäs. Bolaget registreras ju tydligen 2013. https://www.merinfo.se/foretag/Saltg.../2k3z5qw-1bih6

                              Nu ser jag väl artikeln som en partsinlaga. Jag är inte helt hemma kring de olika platserna i Höganäs men Andersson & Johansson tog ju 1926 över Höganäsbolagets verkstad för tillverkning av lergods när de lade ned den tillverkningen, så är det verkligen så att deras Höganäsbolagets saltglaseringsugnar är "var det började"? Höganäsbolaget började ju trots allt med lergods och saltglaserat kom in senare.

                              Sedan stämmer det ju att det var 1967 som Andersson & Johansson tog namnet Höganäs Keramik men det var ju i samband med att man köpte upp Holm & Bjurestig Höganäskeramik som tidigare hetat Nyman & Nyman Höganäskeramik. Höganäsbolaget kunde ju inte gärna ha några patentanspråk på ortsnamnet Höganäs. Men, enligt artikeln har saltglaserat enbart tillverkats av Höganäsbolaget (här och tydligen i din artikel kallat "Saltglaserat Höganäs").

                              Sedan ser jag ju att Vingedal både i utgåvan 1950 och 1965 skriver att Höganäs Keramik och Andersson & Johansson har tagit över Höganäsbolagets tillverkning av prydnadskeramik.
                              Last edited by FBQ; 2020-07-21, 18:02.

                              Comment

                              Working...
                              X