Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Höganäs-ljusstake / stämplar

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Alltså Höganäsbolaget slutade med saltglaserat 1929, tillverkningen fortsatte
    sedan vid Höganäs Saltglaserat AB osv.
    Nyman & Nyman övertog formförrådet av konst och prydnadsgods och har vad
    jag känner till aldrig framställt saltglaserat. Holm& Bjurestig vet jag likaledes
    lika lite om vad gäller saltglaserat.

http://precisensan.com/antikforum/sh...26amp%3B+nyman
    http://precisensan.com/antikforum/sh...C3%A4s-1946-56

Förvirrande ja, det verkar på mig som man under olika namn parallellt tillverkat
    prydnads, konst och saltglaserat gods det saltglaserade då under firmanamnet
    Höganäs Keramik AB som då var en sorts "paraplyorganisation" för de andra
    tillverkarna i Höganäs med omgivningar.

Om tillverkningen pågick kontinuerligt av det traditionella saltglaserade hushålls-
    godset under hela perioden 1929 till dags dato, ja det är frågan ?

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    FBQ,
    Jag tror jag har hittat förklaringen till de motstridiga årtalen 1956 och 1967. Det står i tidningarna hösten 1967 att företaget inregistrerades 1956 som Andersson & Johansson AB Höganäs-Keramik, men från 1967-11-01 ändrat sitt namn till Höganäs-Keramik AB.

I Åke Bjurestigs dödsruna från 1980 (75 år gammal), står det f.ö. att han och hans kompanjon drev firma "till mitten av 1950-talet under namnet Höganäs-keramik Holm & Bjurestig" - de låter som att de kom in mellan N&N och A&J, precis som du (?) skrivit på Wikipedia.

Seniormedlem bengan45s avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Angående årtalen 1956 och 1967. Gösta Sigfridsson (disponent och ägare) skriver så här i sina opublicerade memoarer:

När Nyman och Nyman (båda från Höganäsbolaget) 1930 startade med namnet Höganäs-Keramik i norra delen av staden så minns jag som ung grabb att jag reagerade och sa till Farbror Kalle och Pappa Sigfrid: "Varför tog ni inte det namnet själva?". Det etsades hårt in hos mig och jag gav mig på att när jag fick något att säga till om skulle den affären genomföras. Det dröjde länge, ända till i mitten på 50-talet, när två keramiker Holm och Bjurestig som efterträdde grundarna var beredda att sälja, och att vi kunde köpa namnet Höganäs Keramik.

Män det var inte så enkelt. Höganäs Keramik var nämligen ett samlingsnamn på allt som producerades av lera i trakten. På en förfrågan hos Skånes Handelskammare, där bankdirektör Hans Cavalli-Björkman var ordförande, så fick jag närmast ett leende som svar. Cavalli-Björkman sa så här: "Gösta i Höganäs han har pretentioner! Han tror att någonting som är ett allmänt uttryck kan göras om till firmanamn!". Men vi tappade inte sugen. Direktören Olof Herneryd på Höganäsbolaget, som kom från Rönnskärsverken hit, han ville som flera andra storföretag hade gjort: reducera firmanamnet Höganäs Billesholm AB till Höganäs AB. Patent- och registreringverket svarade att under förutsättning att de tvenne företag som har namnet Höganäs i sitt firmanamn och är av väsentlig storlek accepterar. Rederiaktiebolaget Höganäs hade försvunnit, så vi var ensamma. Då gjordes det en "deal" att om vi accepterade Höganäs AB så skulle Olof Herneryd med all kraft arbeta för Höganäs-Keramik AB. Och detta skedde mycket snabbt och vi kunde triumferande få vårt namn Höganäs-Keramik AB. Det blev ett lätt och enkelt namn som vi hade mycket glädje av. Det var lätt att lansera istället för det stora tunga Andersson & Johansson Höganäs-Keramik AB som vi hade haft tidigare. Det låter nu enkelt med den här skrivningen, men det var många möten och många sammanträffaden av olika slag och kontakter på olika nivåer för att komma fram till förslaget om denna gemensamma aktivitet. Det fanns dock flera "besserwissrar" och vissa avundsjuka som försökte motarbeta oss, dock utan framgång. Den starka viljan hade segrat. Året var 1967.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Tack för klargörandet bengan45, man kan ju konstatera att även
    Holm&Bjurestigs firmamärke H&B passade bra in i sammanhanget !
    Senast redigerat av prylsnubben den 2020-07-23 klockan 13:46.

Seniormedlem jonasguns avatar
    Reg.datum
    jan 2018
    Väldigt intressant tråd. Tack alla inblandade!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •