Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 25

Ämne: Höganäs-ljusstake / stämplar

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Enligt förteckningen över formgivare vid Höganäsbolaget på stämplar
    och signaturer får jag det till att ha varit sju stycken verksamma under
    första halvan av 1980-talet. En enda efter 1987, Eva Franzèn 1989-91.
    Sven Bohlin tror jag iaf formgett saltglaserat fram till slutet på sin
    långa anställning 1936-86.
    Av dessa "sena" sju på Höganäsbolaget är det endast en som varit
    även på Höganäs Keramik nämligen sagde Bertil Andersson.
    Senast redigerat av prylsnubben den 2020-07-20 klockan 11:55.

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Hoppas ni klurar ut det, jag har tyvärr inget att bidra med. Synd att det inte kom upp i våras, när man kunde läsa KB:s dagstidningar i fulltext - det kanske hade gett ytterligare ledtrådar...

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag blir inte riktigt klok. Jag har sökt i google books och hittar inte mycket om att höganäsbolaget haft tillverkning under den är tiden, i "Keramik & Porslin i Sverige genom 7000 år" sägs ingenting.

Jag lyckades dock hitta den här intervjun med Sven Bolin i samband med hans pensionering http://www.stawford.se/bp/1980-1989/86-2.pdf. Tydligen har en om mycket liten produktion hållits i gång vid Höganäsbolaget hela tiden. Hemsöborna är ju TV-serien som sändes 1966. Men, då är det ju intressant att när Bolin talar om andra tillverkare som ännu håller på nämner han Vallåkra och Raus, men inte alls Höganäs Keramik. Möjligen såg han inte dem som tillräckligt traditionella i sin stengodsproduktion.

Reg.datum
    nov 2018
    Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Tydligen har en om mycket liten produktion hållits i gång vid Höganäsbolaget hela tiden.
    I tidningssökningarna på KB hittade jag fragment av en helsidesartikel som verkade relevant; från "I Dag" 1990-10-21. Sen sökte jag vidare på ord i det fragmentet för att hitta överlappande fragment, och lyckades pussla ihop lite grann (alla "..." kommer från sökresultaten, de kan ha ersatt enstaka ord likaväl som hela meningar eller stycken):

"Det är sen kväll på stengodsavdelningen på Höganäsbolaget. ... Här bränner man det klassiska saltglaserade stengodset på exakt samma sätt som man gjorde när tillverkningen startade i Höganäs 1835." (Anm: de skriver alltså 'bränner' i presens år 1990.)

"Av 100 anställda på Höganäs Saltglaserat hade 7 kvar sina jobb."

"Här arbetar tre drejare, en brännmästare, två allt-i-allo och så 'chefen'"

"... Leif Svensson, brännmästare ... i Höganäs Saltglaserat. Det är Leif Svensson som kan det här från grunden ... Leif Svensson, är påtagligt misstänksam mot nymodigheter som automatisk"

Inte mycket, men kanske det ger något i alla fall.
    Senast redigerat av Anna-Carin den 2020-07-21 klockan 13:04.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ja, den här http://www.kullaliv.se/m/aktuellt/sa...amiska-hjarta/ artikeln hittade jag ju tidigare, när vi hade frågor kring företaget "Saltglaserat" i Höganäs. Bolaget registreras ju tydligen 2013. https://www.merinfo.se/foretag/Saltg.../2k3z5qw-1bih6

Nu ser jag väl artikeln som en partsinlaga. Jag är inte helt hemma kring de olika platserna i Höganäs men Andersson & Johansson tog ju 1926 över Höganäsbolagets verkstad för tillverkning av lergods när de lade ned den tillverkningen, så är det verkligen så att deras Höganäsbolagets saltglaseringsugnar är "var det började"? Höganäsbolaget började ju trots allt med lergods och saltglaserat kom in senare.

Sedan stämmer det ju att det var 1967 som Andersson & Johansson tog namnet Höganäs Keramik men det var ju i samband med att man köpte upp Holm & Bjurestig Höganäskeramik som tidigare hetat Nyman & Nyman Höganäskeramik. Höganäsbolaget kunde ju inte gärna ha några patentanspråk på ortsnamnet Höganäs. Men, enligt artikeln har saltglaserat enbart tillverkats av Höganäsbolaget (här och tydligen i din artikel kallat "Saltglaserat Höganäs").

Sedan ser jag ju att Vingedal både i utgåvan 1950 och 1965 skriver att Höganäs Keramik och Andersson & Johansson har tagit över Höganäsbolagets tillverkning av prydnadskeramik.
    Senast redigerat av FBQ den 2020-07-21 klockan 17:02.

Reg.datum
    nov 2018
    Jag hittade f.ö. ytterligare två bolag, utöver Anders Johanssons Saltglaserat i Kullabygden AB:

Stiftelsen Höganäs saltglaserat
    Registrerat 2019. Postadressen är c/o Stiftelsen Höganäs keramiskt center.
    Jag förmodar att Höganäs AB grundat stiftelsen för att "stötta produktionen", som det stod om i din artikel från 2017.

Höganäs Saltglaserat AB
    Har aldrig registrerats för F-skatt, och avregistrerades i momsregistret 1986.
    Registrerat 1950 (undrar om det var under samma namn då? jag hittar det inte i handelskalendern 1971, men alla dotterbolag kanske inte redovisades).
    Summa tillgångar 112 tkr, siffror finns tillbaka till 2010 men visar noll omsättning.
    Moderbolag: Höganäs Holding AB.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Citat Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
    Jag hittade f.ö. ytterligare två bolag, utöver Anders Johanssons Saltglaserat i Kullabygden AB:

Stiftelsen Höganäs saltglaserat
    Registrerat 2019. Postadressen är c/o Stiftelsen Höganäs keramiskt center.
    Jag förmodar att Höganäs AB grundat stiftelsen för att "stötta produktionen", som det stod om i din artikel från 2017.

Höganäs Saltglaserat AB
    Har aldrig registrerats för F-skatt, och avregistrerades i momsregistret 1986.
    Registrerat 1950 (undrar om det var under samma namn då? jag hittar det inte i handelskalendern 1971, men alla dotterbolag kanske inte redovisades).
    Summa tillgångar 112 tkr, siffror finns tillbaka till 2010 men visar noll omsättning.
    Moderbolag: Höganäs Holding AB.

Hmm, då kanske tillverkningen av saltglaserat gods redan från 1950 bedrevs under dotterbolaget Höganäs Saltglaserat AB? Frågan är ju dock varför det avregistrerades i momsregistret redan 1986?

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Höganäsbolagets produktion av konstgods lades ner 1926,
    en del saltglaserat tillverkades fram till 1929.
    Tillverkningen av saltglaserat fortsatte vid Höganäs Salt-
    glaserat AB sedermera Höganäs Keramik AB. Nyman & Ny-
    man Höganäskeramik uppgick i detta firmanamn 1930 och
    övertog Höganäsbolagets formförråd som legat oanvänt
    sedan 1926. 1946 övertogs företaget av Holm & Bjurestig
    Höganäskeramik, vidare 1956 övertogs firman av Andersson
    & Johansson som därvidlag bytte namn till A&J Höganäs
    Keramik.
    1994 slogs man samman med Boda Nova till Boda Nova
    Höganäskeramik AB. Bolaget ingår sedan 2004 i Ittala-
    koncernen, samma år återuppstår Höganäs Saltglaserat
    AB och tar över tillverkningen av det traditionella salt-
    glaserade Höganäsgodset från Höganäsbolaget puh......
    Blir inte så mycket klokare av detta då det gäller ev.avbrott
    i produktionen vad gäller det saltglaserade under de senaste
    knappt 100-åren
    Senast redigerat av prylsnubben den 2020-07-22 klockan 00:30.

Reg.datum
    nov 2018
    Prylsnubben,
    Du verkar ha hittat en guldgruva med fakta, vad är källan?

Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Hmm, då kanske tillverkningen av saltglaserat gods redan från 1950 bedrevs under dotterbolaget Höganäs Saltglaserat AB? Frågan är ju dock varför det avregistrerades i momsregistret redan 1986?
    Ja, det är konstigt - frågan är om det kan stå fel i databasen, eller om verksamheten har bedrivits inom moderbolaget för att det var enklare så (slippa separat redovisning osv). Jag sökte vidare i tidningarna, och hittade ett par namn år 1996. Fabrikschefen hette Martin Glifberg, och en drejare hette Peter Rindeskog. Enligt hans websida var han drejare på Höganäs Saltglaserat 1991-2000. Där står mail och tfn, så den som vill kan ju prova att kontakta honom och fråga hur det hängde ihop.

KB har hela 98 sökträffar på "höganäs saltglaserat", och där står det de senaste åren saker som att "Anders Johansson driver Höganäs Saltglaserat", vilket ju är rätt i princip men nog inte helt korrekt rent formellt.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Höganäsbolagets produktion av konstgods lades ner 1926,
    en del saltglaserat tillverkades fram till 1929.
    Tillverkningen av saltglaserat fortsatte vid Höganäs Salt-
    glaserat AB sedermera Höganäs Keramik AB. Nyman & Ny-
    man Höganäskeramik uppgick i detta firmanamn 1930 och
    övertog Höganäsbolagets formförråd som legat oanvänt
    sedan 1926. 1946 övertogs företaget av Holm & Bjurestig
    Höganäskeramik, vidare 1956 övertogs firman av Andersson
    & Johansson som därvidlag bytte namn till A&J Höganäs
    Keramik.
    1994 slogs man samman med Boda Nova till Boda Nova
    Höganäskeramik AB. Bolaget ingår sedan 2004 i Ittala-
    koncernen, samma år återuppstår Höganäs Saltglaserat
    AB och tar över tillverkningen av det traditionella salt-
    glaserade Höganäsgodset från Höganäsbolaget puh......
    Blir inte så mycket klokare av detta då det gäller ev.avbrott
    i produktionen vad gäller det saltglaserade under de senaste
    knappt 100-åren
    Ok, ytterligare en historieskrivningsvariant. Enligt den här varianten är Nyman & Nyman / Holm & Bjurestig arvtagare till Höganäsbolaget. Om det här stämmer skulle de vara dotterbolag till Höganäsbolaget.

Fast "saltglaserat" kan väl knappast sålts med Holm & Bjurestig Höganäskeramik till Andersson och Johansson 1967? (1956 är rimligen fel, 1967 är vad som förekommer i andra källor.

Att saltglaserat endast skulle ha tillverkats till 1929 känns också ganska orimligt, det gick definitivt att köpa stiltonost och sylt i saltglaserat Höganäs på 1940-talet. Tvärtom är ju de flesta krukorna på marknaden tillverkade efter 1923.

EDIT: jag tittade nu i "Höganäskeramik - Konst och bruksföremål 1832-1926" där det framgår att det var 1956 som Andersson & Johansson köpte Nyman & Nyman. Man verkar dock ha fortsatt att kalla sig Andersson & Johansson, möjligen fortsatte tillverkningen separat vid fabrikerna till 1967. Där sägs också att Nyman & Nyman Höganäskeramik övertog Höganäsbolagets formförråd. Att de har övertagit en hel del formar har vi ju tidigare sett exempel på. Gällde det allt?

Sedan konstatera jag att boken även klargör att inte bara Höganäsbolaget tillverkat saltglaserat, utan även Krukmakaren, Höganäs http://www.signaturer.se/Sverige/krukmakaren.htm Enligt "stämplar och signaturer" har en egen stämpel använts, enligt "Höganäskeramik - Konst och bruksföremål 1832-1926" sägs dock "Anmärkas bör att Krukmakaren också tillverkar saltglaserade stenkärl i samma former som Höganäsbolagets. Föremålen är endast stämplade "HÖGANÄS" varför förväxling kan ske.

Rörigt alltså.
    Senast redigerat av FBQ den 2020-07-22 klockan 11:21.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •