Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Höganäs-ljusstake / stämplar

Höganäs-ljusstake / stämplar

Hej,

Har en ljusstake med en rak Höganäs-stämpel, samt med ankarstämpeln HB. Kan det stämma att denna ljusstake är från mellan 1915 - 1926?
    Får heller ingen kläm på signatur-stämpeln längst ner?
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Nej, den raka stämpeln är av fel typ, och modellen en modernare. Den hör till en sen produktion, jag kan dock för lite om tillverkningen i modern tid för att säga när.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Bör vara Bertil Andersson.........(1984).

http://www.google.se/search?hl=sv&gb...tsQsAR6BAgKEAE

Verkar bara varit på Höganäsbolaget detta år annars framförallt
    verksam på A&J samt i egen studio.
    Senast redigerat av prylsnubben den 2020-07-18 klockan 12:10.

Thumbs up

Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Nej, den raka stämpeln är av fel typ, och modellen en modernare. Den hör till en sen produktion, jag kan dock för lite om tillverkningen i modern tid för att säga när.
    Tack för hjälpen!

Thumbs up

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Bör vara Bertil Andersson.........(1984).

http://www.google.se/search?hl=sv&gb...tsQsAR6BAgKEAE

Verkar bara varit på Höganäsbolaget detta år annars framförallt
    verksam på A&J samt i egen studio.

Tack för hjälpen!

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag har tänkt att det kunde vara väl värt någon tråd om hur tillverkningshistoriken ser ut för de här modernare sakerna. Höganäsbolaget upphör ju med tillverkningen av hushållsgods i stengods 1956. Sedan tillverkar man vad jag vet endast avlopprör, klinkers och liknande. Men sedan återupptar man ju tillverkningen igen, det hade varit intressant att veta när.

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Men sedan återupptar man ju tillverkningen igen, det hade varit intressant att veta när.
    I december 1993 annonserades "Stort urval av elegant saltglaserat stengods ... skynda till Höganäs Kakelcenter och försäkra dig om uppskattade julklappar ..." (2 annonser vardera i DN och SvD). Det tyder på att tillverkningen återupptogs 1993 eller möjligen tidigare. Däremot knappast så tidigt som 1983, då man kan läsa om en "... firma, som heter Höganäs Keramik AB. De gör exakta kopior av de äkta krusen" - jag kan inget om keramik men förstår av Wikipedia att det var en annan firma som grundats senare.

Edit: eller tänker jag fel som utgår från att keramik som säljs av Höganäs Kakelcenter måste komma från Höganäsbolaget?

(Jag hittade detta genom att söka efter höganäs saltglaserathttps://tidningar.kb.se - man kan tyvärr inte läsa fulltexten där, utan bara se utdrag ur sökträffarna.)
    Senast redigerat av Anna-Carin den 2020-07-19 klockan 14:26.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Höganäs keramik är ju gamla Andersson & Johansson. Det borde ju betyda att Höganäsbolaget då inte hade någon stengodsproduktion.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Höganäskeramik gick ju tydligen över till stengods redan 1970. Jag vet att jag blev förvånad när jag hörde talas om Saltglaserat Höganäs och om hur det tog över stämpeln av Höganäsbolaget. Jag tyckte inte historiken stämde med vad Höganäs AB hade för verksamhet då.

Kan det vara så att ankarstämpeln redan sålts av Höganäs AB till Höganäskeramik och att det är de som lämnat den vidare till saltglaserat? Rakstämpeln liknar ganska mycket den som användes av Höganäskeramik.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    På wikipedia står att Höganäs AB avnoterades på börsen 1987 (en hel del av texten där är min, men just de detaljerna har jag inte skrivit). Bolaget åtenoteras 1994 men har ju i modern tid främst varit metallpulvertillverkare. Det gör att jag inte tror att de tillverkat keramik efter 1987.

Jag undrar om inte allt stengodset även tidigare på 1980-talet är från Höganäs Keramik. Kan de ha övertagit ankaret på 1980-talet eller kanske tidigare?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •