Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silverstämpel JOM

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Silverstämpel JOM

    Jag tror att den här skeden kommer från Skåne. Stämpeln tyder jag till JOM 13L krona H4 [konstigt tecken].
    Jag har förstått att 13L är silverhalten och H4 betyder 1838, men vem var JOM och vad betyder kronan och det konstiga tecknet?Click image for larger version

Name:	sked.jpg
Views:	1
Size:	148,4 KB
ID:	696510Click image for larger version

Name:	stämplar.jpg
Views:	1
Size:	58,1 KB
ID:	696509

  • #2
    kattfott er svensk, men din ske har den finske krone. Så ske er ikke svensk, men fra finland
    H4 er 1889 - 1890

    Comment


    • #3
      Ja, som hose säger, det är ingen kattfot utan det finska storfurstedömets krona från 1809. Din sked är gjord av Johan Olof Molnberg (JOM). Aktiv i Torneå i Finland. 1880-1892. Syltskeden är gjord 1889 (H4).

      Comment


      • #4
        Stort tack!
        Det var en intressant vändning, för då kommer skeden med största sannolikhet inte från min morfars sida utan istället från min mormors i norra Norge. En hypotes är att en same fått silverskeden i utbyte mot ben och sedan gett skeden till min momors pappa som var läkare i Tromsö och var mycket engagerad i att försöka hjälpa även samerna så mycket som möjligt (han reste mycket i områdena långt norr om Tromsö eftersom det ingick i hans upptagningsområde). Han fick en hel del gåvor från samerna och en del av det var silver.

        Comment

        Working...
        X