Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norst silverbestick

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Norst silverbestick

    Jag har denna pajspade stämplad N. EDELSTEEN. 13 1/3 T och har lite undringar:

    Är det Carl Nicolai Edelsteen född 1839 i Trondheim?
    Vad betyder siffrorna och T:t efter namnet?
    Bifogade filer

  • #2
    En tungviktare....?

    ...Kanske står T för vikten ?
    T för Troy ounce = 414.7 gram.

    Comment


    • #3
      13,33*414.7 g blir över 5,5 kg, det låter lite mycket för en tårtspade.

      Jag tror det handlar om silverhalten, i Norge var den tydligen traditionellt 830 tusendelar. Så 13 1/3 T verkar stå för hur många sextondelar av vikten som är rent silver (13,33/16=0,833). Någon annan kan säkert ge ett utförligare svar!

      Comment


      • #4
        Jag vet alla fall att man i Norge använt 13 1/3 lods lödighet och stämplat med det. Kan T stå för Trondheim?
        Last edited by FBQ; 2020-06-07, 15:09.

        Comment


        • #5
          Hoppsan....

          ....på min dator står det att 1 troy ounce är lika med ca 31.1 gram.
          !3 1/3 T skulle alltså bli runt 414 gram enligt mitt sätt att räkna......
          Last edited by prylsnubben; 2020-06-07, 13:03.

          Comment


          • #6
            Prylsnubben - då förstår jag, ursäkta missförståndet!

            Jag har en norsk silversked från 1905, den är stämplad 830 S så den här är nog äldre.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
              Prylsnubben - då förstår jag, ursäkta missförståndet!

              Jag har en norsk silversked från 1905, den är stämplad 830 S så den här är nog äldre.
              Absolut ingen orsak Anna-Carin, det var jag som var otydlig.
              Dessutom syns den ju fortfarande väl tung för ändamålet....
              Last edited by prylsnubben; 2020-06-08, 11:51.

              Comment


              • #8
                Stort tack för all input!
                Kanske T står för Tromsö för om jag hittat rätt i googlingen så var det där som Edelsteen arbetad? Paret som pajspaden tillhörde bodde också där 1879-1887 så det skulle kunna passa.

                Comment


                • #9
                  Har tyvärr inte mina böcker här på stugan. men om inte minnet sviker mig, så står T för Tromsø . Trondheim har aldrig stämplat med T utan med en stilistisk blomma, däremot har Tromsø stämplat med T-versioner. 13 1/3 är silverhalten i lod. En relativt ovanlig haltstämpel för Norge, men den användes ännu runt 1850-talet. Promilles-stämpling i Norge i introducerades 1892, så om skeden är norsk, är den från före 1850. Försöker återkomma med smeden när jag konsulterat mina böcker. Det kan ta lite tid...ha tålamod....

                  Comment


                  • #10
                    Tack! Det låter spännande - håller tummarna för att du hittar ännu mer information.

                    Comment


                    • #11
                      Fortare än väntat. Nu har vi honom. Ja det är Carl Nicolai Pedersen Edelsteen f. 1819 i Trondheim, men verkade, som redan antagits, i Tromsø 1864-1911 , som tillhörde Trondheim-lauget. Han dör 31.3. 1911. Stämpeln är egentligen C.N.EDELSTEEN.

                      Comment

                      Working...
                      X