Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Hjälp med flaskor funna vid gamal riven gård, gården med anor från 1875

Medlem
    Reg.datum
    maj 2020

Uppdatering med nya flaskor hittade på samma område idag

Tack för hjälpen med information om mina tidigare fynd!

Hittat lite flaskor, glasföremål och annat idag på samma område, flertalet har jag lyckats hitta information om men är några jag är totalt ovetande om vad det är för något och andra lite osäkra.

Bild 1-2. För mig helt okänt föremål, hittat på samma ställe där jag tidigare hittat föremål från 1920-1930 talet någon som har en susning om vad det är och eller när det kan vara ifrån?
    Namn:  Glasföremål 1.jpg
Visningar: 59
Storlek:  54,6 KBNamn:  Glasföremål 2.jpg
Visningar: 56
Storlek:  59,9 KB

Bild 3-4
    Gammal medicin flaska? Gissningsvis årtal? Står ett stort C eller G i botten och IDO på korken, hittade knapphändig information om något som förut hette IDO tonikum, någon upp piggande medicin, någon aning?
    Namn:  IDO flaska.jpg
Storlek:  60,2 KBNamn:  IDO Flaska 2.jpg
Visningar: 58
Storlek:  42,1 KB

Bild 5-6.
    Ev vinflaska? Gissningsvis årtal? Hittat bara någon decimeter från föremålet på bild 1-2, märkt med D i botten, även denna hittat i område där jag tidigare hittat saker från 20-30 talet, lite text från etiketten får fortfarande se.
    Namn:  Vinflaska 1.jpg
Visningar: 55
Storlek:  69,8 KBNamn:  Vinflaska 2.jpg
Storlek:  60,6 KB

Bild 7-8
    Medicin eller spritflaska? Gissningsvis årtal? Märkt med 250 i botten
    Namn:  Medicin flaska 1.jpg
Visningar: 57
Storlek:  54,6 KBNamn:  Medicin flaska 2.jpg
Storlek:  54,3 KB

Bild 9-10 Denna har jag redan identifierat men tycker den var värd att visa, en blå Ball perfect mason i perfekt skick, locket dess värre ganska rostat, låg halvt under ett fallet träd vid samma område som jag hittat allt den andra från 20-30 talet, vad jag fått fram fanns den blå modellen från 1923-1933.
    Namn:  Ball mason.jpg
Storlek:  67,2 KBNamn:  Ball mason 2.jpg
Visningar: 57
Storlek:  65,0 KB

Tack på förhand

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    En äldre blomhållare för blomsterarrangemang är det Du visar
    på första bilden.
    http://www.google.se/search?hl=sv&gb...WUQsAR6BAgGEAE

Seniormedlem Legions avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    IDO-flaskan har en valsad aluminiumkork så den kan inte vara allt för gammal, gissar på omkring 1950-tal.

Bild 7 är en recepturflaska 250ml, dessa användes mest av apoteken och fylldes med allt möjligt som mediciner, bensin, thinner mm. på den tiden då mycket såldes i lösvikt eller blandades direkt bakom disken. Den har ett "nyare" utseende på botten och gravyren så gissar på 50-tal på den också.
    Senast redigerat av Legion den 2021-01-04 klockan 21:49.

Seniormedlem Legions avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Tittade igen på dina första bilder och flaska 4 med den extra kragen under ringen är en sk. bygelflaska, den har haft en bygel med porslinskork och gummipackning. Svårt att säga nåt om årtal då dessa har använts under många år och fortfarande finns i produktion, men den bör väl hamna nånstans i tiden för övriga föremål på samma plats.

En extra ledtråd om den som kanske Per går igång på är slitaget runtom flaskans bröst som avslöjar att den sannolikt är en returflaska. Slitaget är i själva verket hundratals mikrofrakturer i glasets yta som kommer av att flaskor skaver mot varandra i fyllningslinjer och hanteras upprepade gånger.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Modala glasbruk

Undrar om Tigerzero sett denna tråd
    som avhandlar VIKING-burkarna m.m.

http://precisensan.com/antikforum/sh...odala-glasbruk

Citat Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
    Tittade igen på dina första bilder och flaska 4 med den extra kragen under ringen är en sk. bygelflaska, den har haft en bygel med porslinskork och gummipackning. Svårt att säga nåt om årtal då dessa har använts under många år och fortfarande finns i produktion, men den bör väl hamna nånstans i tiden för övriga föremål på samma plats.

En extra ledtråd om den som kanske Per går igång på är slitaget runtom flaskans bröst som avslöjar att den sannolikt är en returflaska. Slitaget är i själva verket hundratals mikrofrakturer i glasets yta som kommer av att flaskor skaver mot varandra i fyllningslinjer och hanteras upprepade gånger.
    Jag satsar fortfarande en peng på att flaskan på bild 4 i den första bildomgången är en gräddflaska och att ingen patentkorksförslutning har suttit på den, utan att den förslöts med naturkork. Det var returflaskor, det går jag igång på , men den distinkta slitageranden på skuldran kanske lika gärna har uppstått när flaskan skrapats mot stenar på marken.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •