Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybro

    Jag har ju på "Stämplar och signaturer" hittat information om fajansfabriken i Nybro. http://www.signaturer.se/Sverige/NybroFajansfabrik.htm Själva fabriksbeskrivningen har jag inget att anmärka på, men jag har reagerat på beskrivningen av föremålen och stämplarna. Föremålen som beskrivs har jag ofta sett på loppisar, men tror inte alls på att de är så gamla. Att man skulle använda ett smeknamn "Selsefabriken" med ett S känns inte troligt och "Made in Sweden" har jag inte sett användas av några andra fabriker före 1920-talet. Det var ju då också främst exportörer som införde märkningen och jag har svårt att tro att Nybrofabriken skulle ha exporterat några större mängder.

    Har väl egentligen tänkt vänta till jag har mer att gå på, men det har nu gått år och jag såg nyligen saker med den här stämpeln på tradera och kände att det kanske kunde vara lika bra att ta upp frågan. https://www.tradera.com/item/341132/...ge-sejdlar-3st

    S:et skulle kunna vara Steninge. Jag tror dock inte att "Made in Sweden"-föremålen är gjorda där. Några förslag på tillverkare?

  • #2
    En etymologisk parentes om namnet "Selsefabriken" - SAOB skriver bl.a. detta under uppslagsordet SELTERS:
    Click image for larger version

Name:	selters.jpg
Views:	1
Size:	36,2 KB
ID:	573133

    Comment


    • #3
      S - märkningen skulle kunna vara Steningesaker, men då tror jag "Made in Sweden"-sakerna är från någon annan tillverkare. Vilka har haft nummer som liknar dem hos tyska tillverkare. Ystad? Men jag har för mig att det finns fler.

      Comment


      • #4
        Steninge, nja......isåfall tror jag mer på Sigtuna keramik
        som uppstod efter att Steninge verkstad lades ner 1937.
        Sigtuna existerade mellan 1937 och 1940 och signerade
        med ett runt S till skillnad från Steninge verkstads runess.

        Comment


        • #5
          Jag tänker nog mest på nyare Steninge fram till 1980. De amvänder en del rundare s då. Men det var mest en gissning, skulle ju behöva se fler saker med de här stämplarna först.

          Comment


          • #6
            På blomkrukor använder ju Steninge ett rundare S. Click image for larger version

Name:	20200509_133532.jpg
Views:	1
Size:	99,9 KB
ID:	573134

            Comment


            • #7
              Precis....

              ...åldersbestämningen är ju avgörande,
              men jag tyckte det blev lite väl tvära
              kast mellan Nybro och senare Steninge.
              (100-år sisådär).

              Comment


              • #8
                Jag tycker inte formgivningen på "Stämplar och signaturer" ser så gammal ut. Nu syns ju inte föremålet. "Made in Sweden"-föremålen ser väl lite äldre ut men jag skulle utan att veta gissa på 1930-50-tal.

                Click image for larger version

Name:	20190317_135507.jpg
Views:	1
Size:	51,7 KB
ID:	573135Click image for larger version

Name:	20190317_135511.jpg
Views:	1
Size:	56,8 KB
ID:	573136

                Fotade av en av dessa som jag såg på loppis för ganska länge sedan, var i valet och kvalet att köpa men då jag har för mycket saker och jag tror den här är nyare hoppade jag över. Jag tror dock inte de här är Steninge. Nittsjö?

                Comment


                • #9
                  Tror inte heller på Steninge/Sigtuna keramik.
                  Kanske Tillinge-Boda känns närmast för min del.....

                  Comment


                  • #10
                    Nej, alldeles för klumpiga former för att vara något av fajansverken. Gabrielverken använde ju visserligen gamla modeller när de startade upp, men de hade ju då tillgång till bodas formar. Formmodellerna vid fabrikerna är ju också ganska välkända. Det här är senare när lönekostnader hunnit stiga och enkelhetsromantiken slagit igenom som man kunnat sälja liknande saker. Att de stämplats för export är ytterligare tecken på att de gjorts för att se primitiva ut snarare än verkligen det. Jag har för mig att jag sett liknande med identifierbar stämpel, skall se om jag kommer på.

                    Comment


                    • #11
                      Sedan har jag hittills mest sett dem i Mellansverige. Jag är inte så ofta i Småland, så jag kan ha fått fel bild, men det får mig att tro att de är gjorda längre norrut än så. Men fler observationer skulle nog behöva rapporteras in.

                      Comment


                      • #12
                        Menade sirapskannan med applikationer i mitt senaste inlägg,
                        blir lite lätt förvirrad av Dina resonemang och olika teorier....
                        Menar Du att de båda föremålen på tråden, dels det klumpiga
                        från "stämplar och signaturer (Nybro) och dels sirapskannan har
                        samma tillverkare eller inte? Ingetdera har med vare sig äldre
                        eller nyare Steningeproduktion att göra enligt mig.
                        "Nybro" känns som tillverkat av en amatör.
                        Last edited by prylsnubben; 2020-05-10, 12:38.

                        Comment


                        • #13
                          Sirapskannans "pipler"-dekorationer är ju mycket enklare än vad blommor och pålagd dekor normalt är vid fajansfabrikerna. Jag det ser inte heller ut som de är separat pålagda utan de verkar bara fått en annan glasyr. Den bruna glasyren har ju delvis täckt blomman.

                          '
                          Det S-märkta föremålet tror jag kan vara Steninge. Jag är dock öppen för det mesta annat. Boda eller övriga fajansfabriker tror jag dock inte på.

                          "Made in Sweden" kan vara något helt annat. Har föreslagit Ystad eller Nittsjö, egentligen gissar jag just nu på någonstans i Mellansverige. Hursomhelst tror jag inte att det är någon av de traditionella fajansfabrikerna (Oskarshamn, Tillinge, Boda, Nybro osv)

                          Jag lägger in bild på en docksoppterrin från någon av fajamsfabrikerna som jämförelse. Bockar och de här mycket enkla blommorna är ju något som annars inte förekommer hos fajansfabrikerna. Click image for larger version

Name:	20200510_124606.jpg
Views:	1
Size:	54,6 KB
ID:	573137

                          Men visst, Gabriel skulle ju kunnat skapat de här på 1930-talet och att man tyckt att sina gamla blomformar varit för "puttinuttiga". Jag tror dock på någon annan tillverkare, det känns för långt från deras vanliga märkning.
                          Last edited by FBQ; 2020-05-10, 13:02.

                          Comment


                          • #14
                            Letade efter fler exempel då jag hittade den här auktionen https://www.lauritz.com/sv/auktion/t...an-4/i2508030/

                            Här sägs kannorna vara Tillinge. Nu litar jag inte på det, den där smörbyttan (tror jag det är) har jag och har visat här för många år sedan. Peter S var tveksam då och jag är nog också ganska tveksam, jag tror inte ens den är svensk.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Tror inte heller på Steninge/Sigtuna keramik.
                              Kanske Tillinge-Boda känns närmast för min del.....
                              Men,men..............,vem vet inte jag, vem vet inte Du,...................men,men.
                              Last edited by prylsnubben; 2020-05-10, 23:33.

                              Comment

                              Working...
                              X