Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blått askfat-varifrån?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Blått askfat-varifrån?

    Tacksam om någon kan säga var askfatet är gjort ? och vad siffrorna samt bokstaven K står för.
    Mvh Tina
    Bifogade filer

  • #2
    PS. Märkningen är under glasyren (eller kanske det heter innan sista bränningen?).

    Comment


    • #3
      Hej Tina, ditt askfat är gjort på Gabrielverken Timmernabben. Siffrorna borde väl vara produktionsnr? Vad K står för vet jag inte.

      Comment


      • #4
        Kolmårdstrollet - TACK! Din info om Gabrielverken var värdefull. Jag hade en lite misstanke om att det kunde vara så men var låååångt ifrån säker.
        Emellertid skickade jag, via e-post, en fråga till Gabrielverken och fick ett trevligt svar från en Åke Burmeister. han visste berätta att askfatet är gjort tidigt 50-tal och designat av Erik Lagerqvist. Vidare att det är tillverkat av rödlera och har koboltglasyr.
        Kul att ha så'n info.
        mvh Tina

        Comment


        • #5
          Signaturen är "i" glasyren och inte under. Glasyren är en s.k. engob (uppslammad lera med färgpigment) och med en pensel kan man måla direkt på den obrända glasyren (kallas "sur cru"). Numret är formens beteckning och K är glasyrens.

          Comment


          • #6
            Tack Peter för ytterligare information. Nu vet jag att man kan måla på torr/torrt ("sur cru") och har lärt mig hur det ser ut. Och vad glasyren heter.
            En bra dag är när man lär sig något nytt. En annan bra dag är när man kan tillämpa sina kunskaper.
            Således har man många bra dagar......

            Comment


            • #7
              Hej Tina, du vet väl att man kan ändra/radera sina egna inlägg genom att trycka på ändra-knappen?

              Mvh
              /cjf (moderator)

              Comment


              • #8
                Hej cjf - tack för info. Nej det har jag missat att man kan göra, men ska ha det "med mig" fr o m nu.
                När jag skrev inlägget och skickade det kom en vit "errorsida" upp i skärmen och när jag sedan kollade hade det blivit tre likadana inlägg. Alldeles av sig självt....eller ja, iaf utan mitt aktiva agerande. Inte alltid man begriper sig på dessa "tekniska under"...haha.
                mvh Tina

                Comment


                • #9
                  Just detta vitsidiga tekniska error-under hade i alla fall jag klarat mig utan...

                  Comment

                  Working...
                  X