Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aggenberg trädgårdssoffa ormbunke i gjutjärn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Aggenberg trädgårdssoffa ormbunke i gjutjärn

    Hej! Håller på att sätta nya sittbrädor i denna trädgårdssoffa som min särbo fått av en god vän. Har letat efter Aggenbergs gjuteri i Stockholm, ”Aggenbergs Stockholm” är gjutit i relief i soffan, men hittar ingen information. Finns det någon som känner till företaget?Click image for larger version

Name:	BB7478B0-8EF6-41D6-8B78-C3178307BD82.jpeg
Views:	1
Size:	62,2 KB
ID:	696285
    p-son

  • #2
    Jag känner tyvärr inte till företaget, så jag sökte på ett par ställen som verkade tänkbara men det har inte givit något resultat.

    Ställena jag har kollat är dagstidningarna på www.tidningar.kb.se, och de alfabetiska registren i ett antal av Stockholms adresskalendrar 1882-1926. Jag såg en uppgift om att den här typen av soffor introducerades på världsutställningen i London 1881 så tiden borde annars ha varit ungefär rätt. Hoppas någon annan kan ge bättre svar!

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
      Jag känner tyvärr inte till företaget, så jag sökte på ett par ställen som verkade tänkbara men det har inte givit något resultat.

      Ställena jag har kollat är dagstidningarna på www.tidningar.kb.se, och de alfabetiska registren i ett antal av Stockholms adresskalendrar 1882-1926. Jag såg en uppgift om att den här typen av soffor introducerades på världsutställningen i London 1881 så tiden borde annars ha varit ungefär rätt. Hoppas någon annan kan ge bättre svar!
      Tack för ditt svar, Anna-Carin! Hittade uppgifter om soffan vilken tillverkas i aluminium i dag av Byerums bruk. Fick vidare reda på att flera svenska gjuterier kopierade soffan från utställningen du nämner. Fast jag fick uppgifter om att den var 1851. Soffan jag visar på bild är emellertid inte i aluminium utan i järn och supertung. Ska bli spännande att se om några uppgifter om Aggenbergs dyker upp. Trevlig Valborg önskar jag dig! /Per-Åke
      p-son

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
        Tack för ditt svar, Anna-Carin! Hittade uppgifter om soffan vilken tillverkas i aluminium i dag av Byerums bruk. Fick vidare reda på att flera svenska gjuterier kopierade soffan från utställningen du nämner. Fast jag fick uppgifter om att den var 1851. Soffan jag visar på bild är emellertid inte i aluminium utan i järn och supertung. Ska bli spännande att se om några uppgifter om Aggenbergs dyker upp. Trevlig Valborg önskar jag dig! /Per-Åke
        Hej,
        Vet inte om det är relevant men ser att Hans Rune Aggenberg hade åtminstone 3 olika företag runt 1930 talet i Stockholm.
        Sålde verkstadsmaskiner m.m i ngt bolag.
        Hade kanske ännu fler företag.
        Sök på hans namn så får du upp lite gott o blandat, bla. Sveriges handelskalender.

        Med vänlig hälsning,
        Jonas

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
          Hej,
          Vet inte om det är relevant men ser att Hans Rune Aggenberg hade åtminstone 3 olika företag runt 1930 talet i Stockholm.
          Sålde verkstadsmaskiner m.m i ngt bolag.
          Hade kanske ännu fler företag.
          Sök på hans namn så får du upp lite gott o blandat, bla. Sveriges handelskalender.

          Med vänlig hälsning,
          Jonas
          Tackar så mycket, Cenedese!
          p-son

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            Tack för ditt svar, Anna-Carin! Hittade uppgifter om soffan vilken tillverkas i aluminium i dag av Byerums bruk. Fick vidare reda på att flera svenska gjuterier kopierade soffan från utställningen du nämner. Fast jag fick uppgifter om att den var 1851. Soffan jag visar på bild är emellertid inte i aluminium utan i järn och supertung. Ska bli spännande att se om några uppgifter om Aggenbergs dyker upp. Trevlig Valborg önskar jag dig! /Per-Åke
            Det var säkert den kända utställningen 1851 som avsågs, jag borde ha reagerat och dubbelkollat (jag utgick från att de syftade på någon annan utställning). Trevlig Valborg till dig också! Vi tänker fira med en minibrasa i trädgården, om inte veden har blivit för fuktig.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
              Hej,
              Vet inte om det är relevant men ser att Hans Rune Aggenberg hade åtminstone 3 olika företag runt 1930 talet i Stockholm.
              Sålde verkstadsmaskiner m.m i ngt bolag.
              Hade kanske ännu fler företag.
              Sök på hans namn så får du upp lite gott o blandat, bla. Sveriges handelskalender.

              Med vänlig hälsning,
              Jonas
              Tack för tipset om handelskalendern, det var trevligt att hitta information om olika företag som släktingar jobbat på!

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
                Tack för tipset om handelskalendern, det var trevligt att hitta information om olika företag som släktingar jobbat på!
                Har kontaktat släktingar till Aggenbergs och återkommer så snart mer information är inhämtat. Trevlig Valborg!
                p-son

                Comment

                Working...
                X