Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor vid djupstämplad blå-vit skål med blommotiv och handtag. Asiatisk härkomst?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Stor vid djupstämplad blå-vit skål med blommotiv och handtag. Asiatisk härkomst?

    Hej.

    Hade varit kul att veta vad det är jag kommit över, ursprung, ålder och användningsområde? Säger stämpeln som ser ut som en triangel och IX eller möjligen XI något?

    Det är en del glasyrmissar från tillverkningen men det är möjligen gjort med flit så att skålen ska imitera en äldre skåls patinering? Ringen som skålen står på är ganska nött medan resten av botten har mindre slitage.

    Skålen är ca 12,5 cm hög och knappt 30 cm i dm.

    Click image for larger version

Name:	IMG_3410.jpg
Views:	1
Size:	40,4 KB
ID:	696267Click image for larger version

Name:	IMG_3412.jpg
Views:	1
Size:	25,4 KB
ID:	696268Click image for larger version

Name:	IMG_3414.jpg
Views:	1
Size:	107,5 KB
ID:	696269Click image for larger version

Name:	IMG_3415.jpg
Views:	1
Size:	23,5 KB
ID:	696270

  • #2
    Hej!

    Den är inte asiatisk i alla fall. Jag skulle gissa på Tyskland. Mönstret är stencilerat och verkar vara inspirerat av Meissens lökmönster (Zwiebelmuster), som i sin tur var inspirerat av kinesiskt porslin. Gjord runt sekelskiftet?

    Comment


    • #3
      Vet inte om jag skall tro att den är gammal eller något "shabby chic" inspirerat av sekelskiftet. Att den ser ut att vara gjord i vid sekelskiftet ganska dyrbara fälspatsporslinet men att trycket ser väldigt enkelt ut får mig att misstänka "shabby chic". Att mönstret är väl stiliserat ger mig samma känsla. Hade dock varit lättare om man sett den i verkligheten.

      Comment


      • #4
        Till exempel Göteborgs porslinsfabrik gjorde liknande, med stencilerat tryck, vid tiden. Men den kan absolut vara senare också.

        Comment


        • #5
          Tack för era svar! Ja mönstret ser onekligen ut att vara inspirerat av Meisseins blå lökmönster ser jag då jag googlar. Skålen är lite opraktiskt stor för att använda till mat så den får nog bli till ett planteringskärl för någon samplantering.

          Comment


          • #6
            Det görs absolut liknande mer stiliserade tryck alla fall framåt 1910 eller så på enklare porslin. Men det brukar vara på flintgods. Ser ofta fältspatsporslin i modernare saker, undrar om det inte med modern teknik är billigare att framställa.

            Just att det verkar vara ett planteringskärl styrker att den är nyare, hade den nog varit avsedd som diskbalja.

            Comment


            • #7
              Hej bambambeatbox, FBQ och jonasgun.

              Nu minns jag, vi har flera inlägg, tidigare i en tråd
              "Identifiera gammal Soppterin vit med blåa
              snirkliga växter"..."lökmönstret"...

              Kanske av intresse?



              Hälsar
              Staffan

              Comment


              • #8
                Hej Staffan!

                Tack, det var intressant.

                Vänligen
                Jonas

                Comment


                • #9
                  Tack för den intressanta länken till tråden med fördjupning i lökmönstret Staffan!

                  Comment

                  Working...
                  X