Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storfotad rackare!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Storfotad rackare!

    Hej Pesare!
    Glaset är inte mitt men vi är nyfikna!
    Jättefint glas som bör vara 1700 tal, härlig glasmassa lite snett och vint som det bör vara för tiden,
    foten är 8 cm ej omvikt, höjd på glaset 16,5 cm, spiralen blir jag inte klok på,
    det ser ut som massa tunna silvertrådar inne i den, kan någon förklara,
    vad tror ni mina vänner, Sverige? Norge? England? eller annat.
    Hirvi
    Bifogade filer
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

  • #2
    Spiralerna består av luft och var en vanlig dekoration som blev vanlig först i England runt 1740 och sedan spred sig till kontinenten (ty. Fadenglas) och inte minst Norge. Jag skall försöka hitta lite info med bilder om tillverkningssättet i mitt bibliotek, men jag har för mig att man med hjälp av ett specialredskap skapade hålrum inne i en glasstav och sedan drog ut den under vridning. De mycket tunna stavar med glasspiraler man då fick placerades i små urfasningar i ett metallrör som sedan fylldes med glas. Därefter drogs detta rör ut som tidigare och vreds så att spiraler bildades och klipptes upp i lagoma längder till ben. Som sagt: återkommer när jag läst på lite bättre.
    Jag hoppas att glaset är norskt. Det blir dyrare då!
    Last edited by gärdsle; 2020-04-17, 19:48.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
      Spiralerna består av luft och var en vanlig dekoration som blev vanlig först i England runt 1740 och sedan spred sig till kontinenten (ty. Fadenglas) och inte minst Norge. Jag skall försöka hitta lite info med bilder om tillverkningssättet i mitt bibliotek, men jag har för mig att man med hjälp av ett specialredskap skapade hålrum inne i en glasstav och sedan drog ut den under vridning. De mycket tunna stavar med glasspiraler man då fick placerades i små urfasningar i ett metallrör som sedan fylldes med glas. Därefter drogs detta rör ut som tidigare och vreds så att spiraler bildades och klipptes upp i lagoma längder till ben. Som sagt: återkommer när jag läst på lite bättre.
      Jag hoppas att glaset är norskt. Det blir dyrare då!
      Låter spännande gärdsle, jag har själv gjort spiralben men på ett annat sätt,
      vet inte om jag riktigt fattar hur du menar, men kolla du vidare så löser vi det nog,
      jag tror jag fattar med stavarna runt om i en form eller rör som sedan fylldes med glasmassa,
      har sett från Italien när dom ställer olikfärgade glasstavar runt om i en form och kommer med varm glasmassa på spiken och fyller upp i mitten
      och efter värmning och välsande så fäster dom en spik till i ändan på glasbiten, sedan dras hela biten ut flera meter under snurrning till stavar som tages av i längder, man kan tro att det är nya metoder man ser på filmer men icke sa nicke, redan på 1700 talet kunde dom.
      Hirvi
      Last edited by Hirvi; 2020-04-17, 20:20.
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #4
        Vet att det finns en bild på redskapet jag menar, men jag lite för många böcker. Skickar med en bit text från den norska glasboksförfattaren Ada Polaks "Glassboken" ( jodå, det är två s på norska).
        Kort förklarat skulle väl kunna vara att man först gör ett ben med en eller flera luftspiraler och drar ut det till en tunn stav och sedan sätter dessa smala stavar som man gör med färgade glasstavar som du (och Polak) beskriver och gör ett spiralben till.
        Jag är en tekniskt mycket inkompetent och får lita på de förklaringar jag får, men jag tycker det är märkligt att de inte ens millimeterbreda luftkanalerna från de "första" tunna stavarna klarar insmältningen i det nya benet utan att förstöras.

        Comment


        • #5
          Här kommer texten!
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Tackar gädsle för norsk beskrivning, jag hängde med i texten trots att min norska inte är på topp med alla ord
            men när man vet vad det handlar om så faller orden på plats, jag tror vi rett upp spiralbenet gärdsle ganska bra,
            man kan undra vilket land som var kunnigast på den tiden att kläcka fram glastekniska ideer, men så klart togs klurigheterna fram under lång tid.
            Vad tror du gärdsle? vad skall vi sätta för land på det
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

            Comment


            • #7
              Önsketänkandet säger Norge, men det kan också vara ett tyskt Fadenglas 1750-1790. Finns det någon tidigare ägarhistoria som leda i en eller annan riktning? Engelskt tror jag inte att det är. Där är de gärna tillverkade i blykristall.
              Vad bra att ha Hornborgasjön som bakgrund alldeles utanför huset nu när vi gamle inte ska resa omkring!

              Comment


              • #8
                Storfot....

                ....hämtat från samma bok som gärdsle nämner,
                nog påminner "faconen" om "Ditt" glas Hirvi........!
                Bifogade filer
                Last edited by prylsnubben; 2020-04-18, 12:00.

                Comment


                • #9
                  Om ni googlar "slanger med butte klokker" så hittar ni flera vackra glas av den här typen. Det är så de kallas i Olufsen-Weyses fantastiska modellkatalog till Nöstetangens glasspusteri. Slange=orm, butt klokke =kupa lite tvär nedtill.
                  Den tillverkades mest på Hurdals glasverk, men i mindre antal redan på Nöstetange

                  Comment


                  • #10
                    Det var mycket matnyttigt ni bjuder på, kupan på prylsnubbens bild är lite olikt neder till, och benet på mitt glas ser rakare ut.

                    Det var en bra länk du tipsade om gärdsle, jag skall gå igenom (slanger med butte klokker) med kompisen som är ägaren till glaset i morgon, men jag har ju tittat en del redan, jag tycker också det stämmer bra med Norge och bruken du nämner,
                    kul att se lite auktioner på glas också, många är riktigt dyra pjäser.

                    Glaset vi talar om vet vi inte mycket om varifrån mm.

                    Hornborgasjön är fin utanför knuten i dessa Coronatider, jag har fullt upp med mina fågelstudier,
                    tranorna minskar i takt med fint väder, kanske bara 2-3 tusen tranor kvar.
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment

                    Working...
                    X