Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stengodskrus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stengodskrus

    Hittade den här på loppis nyligen efter ha haft ganska begränsade möjligheter att leta ett tag. Har väl tänkt att gräva själv men hade gärna tänkt ta emot synpunkter på ålder och ursprung.

    Har inte hittat så mycket snarlikt, men formen påminner mest om ganska sena bartmankrus. Kan tänka mig såväl 1700- som 1800-tal. Jag tror inte det är svenskt utan tyskt. Någon annan kanske har sett fler i den här vägen.

    Undersidan blev inte fotad, får komplemettera med det när jag får tid.Click image for larger version

Name:	20200410_120012.jpg
Views:	1
Size:	61,7 KB
ID:	696193

  • #2
    snaps dunk. dansk er også en mulighed.
    1800 årene er mit bud.

    Comment


    • #3
      Ok, har man gjort mycket saltglaserat i Danmark under 1800-talet? Är det vissa områden aom varit centrum för tillverkningen? Tänkte att jag kunde få hjälp att försöka googla några snarlika.
      Last edited by FBQ; 2020-04-13, 20:08.

      Comment


      • #4
        Jag försökte googla lite mer och jämföra med krus från Höganäs och Helsingborg, ser att det finns en del liknande. Den här är dock enklare gjord och har inte alls så högt bröst.

        Har inte hunnit titta på så mycket utländskt.

        Comment


        • #5
          Både Ruthska och Höganäs har tillverkar ballongkrus, men de ser annorlunda ut. Jag tror också på Tyskland, och det skulle inte förvåna mig om det var äldre ändå. De svarta prickarna i glasyren får mig att misstänka att leran inte är slammad (för att få bort föroreningar). Kanske en ledtråd?

          Comment


          • #6
            Skall försöka ta mig tid att fota ordentligt i morgon. Observerade diagonala ränder på ytan av kruset som verkar komma av att glasyren lagts på med en borste eller pensel.

            Comment


            • #7
              Det låter lite skumt. Saltglasyr läggs ju inte på innan bränning utan skapas i brännugnen.

              Skulle det kunna vara något moment från drejningen som syns igenom? Fota gärna när du får möjlighet!

              Comment


              • #8
                Gissar på att kruset innehållit tyskt brännvin
                och att själva förpackningen är från westerwald.
                Ålder ? Gissar på tidgt 1800-tal.

                Comment


                • #9
                  Det är rimligen inte från drejningen. Den har ju gett de horisontella ränderna som går att se på fotot. Det här är något ytligare. Men det skulle kunna vara några spår av slitage också. Skall titta i morgon om jag kan bedöma bättre.

                  Comment


                  • #10
                    Skavmärken från att kruset tagits upp och ställts
                    ned ett otal gånger ur ett träemballage.............

                    Comment


                    • #11
                      Vet ej. Lite jämna vågor. Svåra att få på foto, kanske går bättre i dagsljus.
                      Click image for larger version

Name:	20200414_223657.jpg
Views:	1
Size:	51,4 KB
ID:	573091
                      Click image for larger version

Name:	20200414_223719.jpg
Views:	1
Size:	65,8 KB
ID:	573092

                      Här är undersidan. Inte riktigt den typiska Westervaldska stengodsleran. Det är ganske en sämre lera som även gjort de svarta fläckarna.

                      Comment

                      Working...
                      X