Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten keramikfigur, vem är konstnären? Enfoting, svampfoting, äggfoting

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Liten keramikfigur, vem är konstnären? Enfoting, svampfoting, äggfoting

    En liten figur i keramik, ca 8cm hög. Den verkar inte ha någon stämpel eller signatur, annat än i den lilla broschyren som följer med. Det är en sk. "Svampfoting" som är en slags Enfoting. Finns också Äggfoting.


    Click image for larger version

Name:	foting2.jpg
Views:	1
Size:	11,1 KB
ID:	696175

    Click image for larger version

Name:	foting3.jpg
Views:	1
Size:	13,1 KB
ID:	696176

    Click image for larger version

Name:	foting4.jpg
Views:	1
Size:	15,2 KB
ID:	696177

    Click image for larger version

Name:	foting7.jpg
Views:	1
Size:	14,5 KB
ID:	696178

    Click image for larger version

Name:	bros1.jpg
Views:	1
Size:	14,4 KB
ID:	696179

    Click image for larger version

Name:	bros2.jpg
Views:	1
Size:	15,2 KB
ID:	696180

    Click image for larger version

Name:	signatur.jpg
Views:	1
Size:	20,4 KB
ID:	696181


    I broschyren så står det:
    "Du håller nu i en Enfoting. Levande lär den bara förekomma vid Lövhagen några kilometer söder om Nynäshamn centrum. Där kan morgontidiga vandrare, om de är uppmärksamma, se den skutta omkring i undervegetationens skugga, där den känner sig säker. Den tål nämligen inte solsken; en enda solstråle räcker för att den skall bli förstenad.
    Det är en sådan du nu håller i handen. Den är numrerad i den ordning som den påträffas, varje exemplar är följaktigen en unik individ, och ägaren till en sådan blir automatiskt medlem i samfundet "Enfotingens vänner".

    Enfotingen har hittills påträffas i tå livsformer, äggfotingen och den s k svampfotingen.
    Man tror att hanarna är de sk äggfotingarna, varvid skalets utseende och storlek bestämmer dess rang i flocken, men forskarna är oense på denna punkt."
    --------------
    Nr: 527 och otydlig signatur


    Jag kan tänka mig att det är någon högst lokal keramiker / konstnär som gjort eller gör dessa figurer
    Last edited by Amydoll; 2020-04-07, 19:47.

  • #2
    Jan Westerberg konstnär

    Jag har fått tips om att konstnären kan heta Jan Westerberg, men när jag söker namnet på google så hittar jag bara personer med det namnet och ingen konstnär?

    Comment


    • #3
      Jag tycker det står Json så kanske

      Comment


      • #4
        Enfoting/äggfoting

        Hej!

        Det stämmer gott och väl att det är Jan Westerberg som gör dessa! Han är nämligen min far. Verksam keramiker i Nynäshamn. Gör och säljer allt från skulpturer till bruksgods! Om så önskas kan den som vill få hans nummer i privat meddelande.
        Allt gott!

        Comment

        Working...
        X