Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem är konstnären? Behöver hjälp med signatur! Tryck (kopparstick, etsning?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vem är konstnären? Behöver hjälp med signatur! Tryck (kopparstick, etsning?)

    Hej alla!

    Jag har det här jättefina trycket, men jag kan tyvärr ej tyda texten på den. Om det är en signatur eller namnet på platsen som blev avbildat vet jag inte. Kanske ni vet?

    Jag är inte helt säker på metoden heller, jag tror det är kopparstick, men det kanske är någon annan slags etsning eller till och med ett litografi? Med tanke på "ramen" som är intryckt runt om tänker jag. Det har i vilket fall som helst blivit målat på med vad jag tror är pastellkrita. Någon som vet vad det kan vara för metod?

    Redigering: Metod - Det är en färglagd etsning, enligt jonasgun

    Click image for larger version

Name:	tryck1 copy.jpg
Views:	1
Size:	14,6 KB
ID:	696114

    Click image for larger version

Name:	tryck3 liten.jpg
Views:	1
Size:	18,5 KB
ID:	696115

    Click image for larger version

Name:	IMG_20200331_081712.jpg
Views:	1
Size:	81,2 KB
ID:	696116


    Tacksam för svar!
    Last edited by Amydoll; 2020-03-31, 13:05.

  • #2
    Hej!

    Det är en färglagd etsning. Texten tolkar jag till ”Originalradering av A Schott Rundberg”. Radering är ett gammalt ord för etsning. Tyvärr hittar jag ingen konstnär med det här namnet, men jag kan ju ha läst fel också.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
      Hej!

      Det är en färglagd etsning. Texten tolkar jag till ”Originalradering av A Schott Rundberg”. Radering är ett gammalt ord för etsning. Tyvärr hittar jag ingen konstnär med det här namnet, men jag kan ju ha läst fel också.
      Jag visste inte vad radering var, kanske därför jag inte läste det Tack för infon, jonasgun! <3

      Comment


      • #4
        Tycker det ser ut att stå Lundberg, annars som jonasgun. Tyvärr gav det inte heller något vid googling.

        Schott kan vara något annat. Helt klart ett S i början. Men kan det vara något som slutar på -rö? Kanske motivet?

        Sollerön? Det är absolut inte två l men Soolerön har efter gammalt stavats med ett och uttalas så där. Det liknar Sollerön, kanske lite mycket lövskog.
        Last edited by FBQ; 2020-03-31, 13:36.

        Comment


        • #5
          Nej, Schou Lundberg skall det vara, verkar vara en dansk konstnär.

          Comment


          • #6
            Bra uttytt!

            Jag hittar en Anker Schouw/Schou Lundberg från Helsingør i Danmark.

            Comment


            • #7
              Svar på frågan

              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Nej, Schou Lundberg skall det vara, verkar vara en dansk konstnär.
              Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
              Bra uttytt!

              Jag hittar en Anker Schouw/Schou Lundberg från Helsingør i Danmark.
              Men herregud vilka bra detektiver ni är! Tack så hemskt mycket!

              Jag hade svårt att tyda skriften, vissa bokstäver kunde jag tyda men jag trodde att det var ett svenskt namn. ALDRIG skulle jag ha tänkt mig att det var "Schou" (eller liknande)


              Redigering: Jag önskar jag kunde redigera mitt första inlägg och byta text att den här frågan är mer eller mindre löst, men ack då icket.
              Last edited by Amydoll; 2020-04-01, 13:22.

              Comment

              Working...
              X