Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handskrivet brev av Elis Bergh

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Handskrivet brev av Elis Bergh

    Detta kanske inte är rätt plats för denna tråd, men jag tänkte att det kunde vara kul att visa upp detta lite annorlunda fyndet...

    För ett par år sedan skänkte Göteborgs Universitet bort mängder med böcker i.o.m att de skulle flytta till nya lokaler. Jag plockade på mig rätt mycket äldre böcker om svensk formgivning och design, glas och keramik.
    I en liten bok av Heribert Seitz - "Elis Bergh och det moderna Kostaglaset" - hittade jag till min förvåning ett brev i mittuppslaget, skrivet av Elis själv!

    Click image for larger version

Name:	IMG_20200325_123638.jpg
Views:	1
Size:	89,6 KB
ID:	696102

    Click image for larger version

Name:	IMG_20200325_123706.jpg
Views:	1
Size:	43,9 KB
ID:	696103

    Som ni ser har även framsidan en liten hälsning från Elis.. Hoppas det är lite rolig kuriosa för er att ta del av, under dessa isolerade tider!

    P.S.. jag vet inte varför bilderna blir "kapade".. men om ni öppnar de i en ny flik kan ni se hela..

  • #2
    Visst är det trevligt med lite extra. För många år sen kom jag på en antikmässa hos ett antikvariat över en hel del glasböcker som uppenbarligen tillhört landsantikvarien Anderbjörk, välkänd glaspersonlighet för glasnördar, med dedikationer från sina författare. Bland den fanns Kostaboken 1942 med just Elis Bergs dedikation. Gratulerar till fyndet!

    Comment

    Working...
    X