Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

liten bägare silver el nysilver hjälp med stämplar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • liten bägare silver el nysilver hjälp med stämplar

    Den här lilla bägaren med vackert mönster och nätt form har stämplar jag skulle vilja ha hjälp med. På fotens undersida stämpel 84 liksom vid överkanten, jämte en svårtydd stämpel som möjligen kan föreställa en grip el liknande och till höger B.C i rektangel och 1873. Antar det är nysilver....kan årtalet stämma och för övrigt, v vet ni om denna?Click image for larger version

Name:	DSC03844.jpg
Views:	1
Size:	139,0 KB
ID:	696071Click image for larger version

Name:	DSC03843.jpg
Views:	1
Size:	115,5 KB
ID:	696072
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Att avgöra från endast en bild är alltid svårt, men filosofera kan man ju alltid. Antagligen är bägaren 80-100mm hög (Mått bör alltid uppges!). Om så, är det en rysk vodka supkopp kallad "rjumka". Nej den är inte i nysilver, alltså försilvrad, utan av silver med finheten 875/1000 (84zolotniki). Jag skulle väldigt gärna se en tydlig SKARP bild av mittstämpeln. Utan det blir resten mera antaganden än fakta.

    BC med 1873 är den officiella kontrollstämpeln. Kyrilliska BC (Latin VS) är kontrollmästarens initialer. Han heter Viktor Savinskij och verkade 1856/59-1894 i Moskva. Varför jag vill mittstämpeln är, att den skall vara mästarstämpeln med mästarens initialer. Är det inte så, är bägaren falsk för en mästarstämpel måste alltid förekomma på ryskt silver. Visa även stämplarna på bägarens fot, men bara skarpa stämpelbilder. De kanske avslöjar mera. Tyvärr förkommer på marknaden enorma mängder av falskstämplat ryskt silver.

    Comment


    • #3
      Åh va trevligt att få svar av dig. Man får lära sig ngt nytt hela tiden. Har försökt så gott det går efter djuprengöring att fota mittenstämpeln, samt den i botten. Höjden är 9.5 cm.Click image for larger version

Name:	DSC03892.jpg
Views:	1
Size:	104,8 KB
ID:	573045Click image for larger version

Name:	DSC03893.jpg
Views:	1
Size:	112,9 KB
ID:	573046
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        Åh va trevligt att få svar av dig. Man får lära sig ngt nytt hela tiden. Har försökt så gott det går efter djuprengöring att fota mittenstämpeln, samt den i botten. Höjden är 9.5 cm.[ATTACH]181821[/ATTACH][ATTACH]181822[/ATTACH]
        Mittenstämpeln blev visst upp och ned.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Tack för de nya bilderna, men tyvärr bekräftar de mina misstankar. Det är nog ett falsarium du besitter, ett sk russifierat objekt, gjort med hopp om bättre värde. Bägaren är ganska slarvigt gjord, se på t. ex kantens böjning. Se på rutmönstret som låss föreställa niello, men är en sorts emaljfärg. Stämplingen är inte rätt. Mittstämplen borde föreställa St Göran och draken, Moskvas stadsstämpel, men formen är fel för perioden. En mästarstämpel saknas totalt. Ett ryskt föremål kan inte vara kontrollstämplat om inte mästarstämpeln först slagits. Dessutom är stämplarna slagna lite hursomhelst...

          Min personliga åsikt är, att föremålet kan vara av silver, tom äkta, men det slarviga utförandet tyder på Sovjetarbete. Den svarta emaljfärgen lutar lite åt det hållet. Vågar nästan påstå att sovjetstämplarna avlägsnats och falska ryska stämplar slagits. istället Dessutom är kontrollmästarstämpeln BC en av de mest förekommande på ryska fuskverk.

          Vad du kan göra med bägaren är, att du slår i vodka och tar dig ett järn och skålar för mig. Jag sitter här i corona- "karantän" mellan fyra väggar. Sjuk är jag inte, men i seniorålder. Ute skiner solen.....nå, till butiken och apoteket får jag gå. Jag tror jag går och köper några öl...

          Comment


          • #6
            Tack! Du har nog rätt i dina iakttagelser, när jag tittar inuti så får jag ingen silverkänsla heller. Jag skålar för dig och hoppas karantänen inte blir alltför långvarig. Här är sol och ute kan man vara med hunden mest hela dan.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment

            Working...
            X