Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2 små Kinesiska skålar med 3 ben

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 2 små Kinesiska skålar med 3 ben

    Hej
    Dessa små skålar kommer från ett samlarhem/dödsbo.
    Enligt vad jag fått fram är märkningen från Ming Zhengde 1506 - 1521.
    Frågan är nu om dessa är äkta.?
    mvh
    Bifogade filer

  • #2
    Jag tror att det skall föreställa det rituella vinkärlet jue (爵). Det finns keramikvarianter, även om brons är vanligare.



    Här finns en variant från Jiajing, ganska nära Zhengde. Ditt kärl ser ut att ha en tryckt dekor, och den håller inte heller den kvalitet som man skulle förvänta sig på ett rituellt föremål från den tiden.

    Click image for larger version

Name:	jue.jpg
Views:	1
Size:	27,4 KB
ID:	573003

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
      Jag tror att det skall föreställa det rituella vinkärlet jue (爵). Det finns keramikvarianter, även om brons är vanligare.



      Här finns en variant från Jiajing, ganska nära Zhengde. Ditt kärl ser ut att ha en tryckt dekor, och den håller inte heller den kvalitet som man skulle förvänta sig på ett rituellt föremål från den tiden.

      [ATTACH]181675[/ATTACH]

      https://www.sothebys.com/en/auctions...ent=2019-10-08
      Tack Jonas

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av s-o Visa inlägg
        Tack Jonas
        Gjorde en rengöring av dessa.
        Nu kanske dom ser bättre ut.
        Har pratat med en annan person som tror att dom är äkta.
        Han menar att det inte alls är ovanligt att man även på den tiden tillverkade dryckeskärl med tryckt dekor. De blev mycket billigare och kunde användas av gemene man på det sättet. ?
        mvh
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Vad jag har läst mig till, så kunde man inte trycka på porslin med överföringstryck (transfer printing) i Kina innan slutet av 1800-talet. Metoden uppfanns i Europa på 1700-talet, och spreds sedan till Asien.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
            Vad jag har läst mig till, så kunde man inte trycka på porslin med överföringstryck (transfer printing) i Kina innan slutet av 1800-talet. Metoden uppfanns i Europa på 1700-talet, och spreds sedan till Asien.
            Tack Jonas
            Som lekman inom området är det inte lätt att veta.

            Detta är hämtat från Wikipedia under rubriken Kinesisk keramik.
            "Tidiga pjäser
            Skärvor av keramiska vaser från omkring 9000 f.Kr. har återfunnits vid Xianrendong, Jiangxiprovinsen, vilka är några av de äldsta kända exemplaren av kinesisk keramik. Dessa pjäser var handgjorda och brändes över öppen eld. Dekoren utgjordes bland annat av avtryck av rep, och mönster som erhölls genom att trycka eller sticka in föremål."
            Last edited by s-o; 2020-03-11, 21:39.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av s-o Visa inlägg
              Tack Jonas
              Som lekman inom området är det inte lätt att veta.

              Detta är hämtat från Wikipedia under rubriken Kinesisk keramik.
              "Tidiga pjäser
              Skärvor av keramiska vaser från omkring 9000 f.Kr. har återfunnits vid Xianrendong, Jiangxiprovinsen, vilka är några av de äldsta kända exemplaren av kinesisk keramik. Dessa pjäser var handgjorda och brändes över öppen eld. Dekoren utgjordes bland annat av avtryck av rep, och mönster som erhölls genom att trycka eller sticka in föremål."
              Har nu tittat närmare på dekoren och vad jag kan se så är det en kombination av handmåleri och handstämplade figurationer.
              antar att handstämplingen skett med olika små verktyg tillverkade i trä eller något föremål i kork eller liknande.
              mvh

              Comment


              • #8
                Jag tror du missuppfattat vad wikipediaartikeln handlar om. Det som beskrivs är vanligt lergods med inpressad delor, som på den här svenska senneolitiska skärvan.Click image for larger version

Name:	20200312_124623.jpg
Views:	1
Size:	119,8 KB
ID:	573019

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  Jag tror du missuppfattat vad wikipediaartikeln handlar om. Det som beskrivs är vanligt lergods med inpressad delor, som på den här svenska senneolitiska skärvan.[ATTACH]181699[/ATTACH]
                  Ja, det har du rätt i.
                  Hade nog för bråttom när jag läste denna.
                  mvh

                  Comment

                  Working...
                  X