Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 2 små Kinesiska skålar med 3 ben

2 små Kinesiska skålar med 3 ben

Hej
    Dessa små skålar kommer från ett samlarhem/dödsbo.
    Enligt vad jag fått fram är märkningen från Ming Zhengde 1506 - 1521.
    Frågan är nu om dessa är äkta.?
    mvh
    Bifogade bilder Bifogade bilder          

Seniormedlem jonasguns avatar
    Reg.datum
    jan 2018
    Jag tror att det skall föreställa det rituella vinkärlet jue (爵). Det finns keramikvarianter, även om brons är vanligare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jue_(vessel)

Här finns en variant från Jiajing, ganska nära Zhengde. Ditt kärl ser ut att ha en tryckt dekor, och den håller inte heller den kvalitet som man skulle förvänta sig på ett rituellt föremål från den tiden.

Namn:  jue.jpg
Visningar: 57
Storlek:  27,4 KB

https://www.sothebys.com/en/auctions...ent=2019-10-08

Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    Jag tror att det skall föreställa det rituella vinkärlet jue (爵). Det finns keramikvarianter, även om brons är vanligare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jue_(vessel)

Här finns en variant från Jiajing, ganska nära Zhengde. Ditt kärl ser ut att ha en tryckt dekor, och den håller inte heller den kvalitet som man skulle förvänta sig på ett rituellt föremål från den tiden.

Namn:  jue.jpg
Visningar: 57
Storlek:  27,4 KB

https://www.sothebys.com/en/auctions...ent=2019-10-08
    Tack Jonas

Citat Ursprungligen postat av s-o Visa inlägg
    Tack Jonas
    Gjorde en rengöring av dessa.
    Nu kanske dom ser bättre ut.
    Har pratat med en annan person som tror att dom är äkta.
    Han menar att det inte alls är ovanligt att man även på den tiden tillverkade dryckeskärl med tryckt dekor. De blev mycket billigare och kunde användas av gemene man på det sättet. ?
    mvh
    Bifogade bilder Bifogade bilder        

Seniormedlem jonasguns avatar
    Reg.datum
    jan 2018
    Vad jag har läst mig till, så kunde man inte trycka på porslin med överföringstryck (transfer printing) i Kina innan slutet av 1800-talet. Metoden uppfanns i Europa på 1700-talet, och spreds sedan till Asien.

Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    Vad jag har läst mig till, så kunde man inte trycka på porslin med överföringstryck (transfer printing) i Kina innan slutet av 1800-talet. Metoden uppfanns i Europa på 1700-talet, och spreds sedan till Asien.
    Tack Jonas
    Som lekman inom området är det inte lätt att veta.

Detta är hämtat från Wikipedia under rubriken Kinesisk keramik.
    "Tidiga pjäser
    Skärvor av keramiska vaser från omkring 9000 f.Kr. har återfunnits vid Xianrendong, Jiangxiprovinsen, vilka är några av de äldsta kända exemplaren av kinesisk keramik. Dessa pjäser var handgjorda och brändes över öppen eld. Dekoren utgjordes bland annat av avtryck av rep, och mönster som erhölls genom att trycka eller sticka in föremål."
    Senast redigerat av s-o den 2020-03-11 klockan 21:39.

Citat Ursprungligen postat av s-o Visa inlägg
    Tack Jonas
    Som lekman inom området är det inte lätt att veta.

Detta är hämtat från Wikipedia under rubriken Kinesisk keramik.
    "Tidiga pjäser
    Skärvor av keramiska vaser från omkring 9000 f.Kr. har återfunnits vid Xianrendong, Jiangxiprovinsen, vilka är några av de äldsta kända exemplaren av kinesisk keramik. Dessa pjäser var handgjorda och brändes över öppen eld. Dekoren utgjordes bland annat av avtryck av rep, och mönster som erhölls genom att trycka eller sticka in föremål."
    Har nu tittat närmare på dekoren och vad jag kan se så är det en kombination av handmåleri och handstämplade figurationer.
    antar att handstämplingen skett med olika små verktyg tillverkade i trä eller något föremål i kork eller liknande.
    mvh

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag tror du missuppfattat vad wikipediaartikeln handlar om. Det som beskrivs är vanligt lergods med inpressad delor, som på den här svenska senneolitiska skärvan.Namn:  20200312_124623.jpg
Visningar: 26
Storlek:  119,8 KB

Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Jag tror du missuppfattat vad wikipediaartikeln handlar om. Det som beskrivs är vanligt lergods med inpressad delor, som på den här svenska senneolitiska skärvan.Namn:  20200312_124623.jpg
Visningar: 26
Storlek:  119,8 KB
    Ja, det har du rätt i.
    Hade nog för bråttom när jag läste denna.
    mvh

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •