Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Televerket eller Tyg Värn? eller något annat...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Televerket eller Tyg Värn? eller något annat...

    Vad står förkortningen TV för?
    Är det en militär eller televerks stämpel?
    Vet att televerket var duktiga att stämpla årtal på alla verktyg så 49 borde vara årtalet, men har aldrig hört om att televerket använde sig av riksheraldikers stämpel tre kronor. Trodde den bara användes av försvaret.
    Har sett massor av verktyg med televerkets logga och årtal men ingen med denna kombination.
    Stämplarna sitter på en Morakniv.
    Vänligen hjälp en förbryllad knivsamlare...

    Click image for larger version

Name:	20200304_182317.jpg
Views:	1
Size:	40,5 KB
ID:	695996
    __________________
    MvH Goran W

  • #2
    På Digitalt Museum finns en kofot, om vilken det står: "Märkt med tre kronor och TV-stämpel. Hör till civilförsvarsutrustning från Televerket." Ingen bild av stämpeln, men det låter ju väldigt likt din. Kniv från Televerkets mobförråd, tolkar jag det som?

    Comment


    • #3
      Bra spanat! Det verkar vara helt rätt! Man ser faktiskt stämpeln också, om man zoomar in lite.

      Click image for larger version

Name:	E5DBA51C-13E6-49F9-B18E-A0BED4F531A3.jpeg
Views:	1
Size:	54,1 KB
ID:	572979

      Comment


      • #4
        Tack - det missade jag!

        Comment


        • #5
          Tack för väl utfört detektivarbete.
          Verkar som televerket haft en civilförsvarsgrupp under 50-talet. Något som gått mig helt förbi...
          Dock är tyvärr digitalmuseum ingen 100 procentig källa att lita på, det är många föremål som varit felbeskrivna där genom åren. Mycket är åtgärdat idag men det känns alltid bra att få deras info bekräftad 🙂
          __________________
          MvH Goran W

          Comment


          • #6
            museikataloger

            bara ett stillsamt påpekande från en spinnrocksnörd...:

            museipersonal är (måste/bör) vara generalister, med tanke på variationen i museisamlingar. Alltså är det vår (oss nördars) *plikt* att påpeka om/när det blivit fel, gärna med referenser eller bra argument.

            - ska (hum-hum) vara katalogiseringsperson när det dyker upp nå'n halvtrasig, skitig, sliten grunka i en låda med uppenbara spinnrocksgrejor...

            Comment


            • #7
              Det här borde väl rimligen vara driftvärnets saker, eller?

              Comment


              • #8
                Aldrig hört talas om förut, men efter vad det står på Wikipedia så låter det rimligt! Nedlagt 2004 eftersom hotbilden mot landet ändrats bl.a. pga att kalla kriget upphörde. Med tanke på sabotage mot telemaster och så, så kanske det var ett förhastat beslut...

                Comment


                • #9
                  Jag känner ju väl till driftsvärnet, jag vet att det i Dalarna var aktivt särskilt inom Televerket och Domnarvets järnverk. Men jag lade aldrig märke till hur deras utrustning var märkt.

                  Comment


                  • #10
                    Tänk vad mycket nytt man lär sig här. Jag har en släkting som jobbat på Televerket i Stockholm i många år, jag måste fråga vid tillfälle om han känner till Driftverket.

                    Comment

                    Working...
                    X