Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Saltglaserat T.O.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Saltglaserat T.O.

    Hybrid eller bastard? En ljusstake i saltglaserad keramik med grepe i mässing! Signaturen T.O. kan jag inte hitta. Och 52 tyder jag till år 1952. Inköpt i Helsingborg så mycket tyder väl till NV Skåne? Jag återkommer med fler T.O. Den är 9,5 cm Ø och 6 cm hög.
    Bifogade filer

  • #2
    Lite lik en ölgås men passar nog bättre för jordnötter eller godis. Den är 30 cm lång och 11 cm hög. Bredden är 10 cm. T.O. 1953 den här gången och mer följer!
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Jag fortsätter med en väggvas (17 x 10,5 cm). Här har man limmat en tunn träskiva på baksidan och en ny signatur: ihopskrivet TO och 53. Form och motiv är välgjort och klassiskt. Men T.O. har jag inte kunnat spåra.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Väggvasen får mig att tänka på en katolsk lavabo, men om denne T.O. är svensk så är förstås det katolska mindre sannolikt.

        Comment


        • #5
          Tack Anna-Carin för svar och synpunkter! Lite tveksam till det där med handtvätt och lavebo. Max tre fingertoppar får plats i "tvätten". Men det kan ju vara symboliskt?
          Jag visar nu mitt fjärde (och sista?) saltglaserade med sign TO och nu med nytt formspråk! Saltglaserad tupp på en assiett med nio bladslingor på brämen. Det får mig att tänka på Portugal och när Signe Persson-Melin tog hem saltglaserade tuppar därifrån http://precisensan.com/antikforum/sh...onstråd/page24 - Nja?? Allt är så välgjort att det inte kan vara någon "amatör på en kvällskurs". Men vem? TO och 53 samt 18 cm Ø.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Häftiga grejer!

            Någonstans i huvudet dyker namnet Tora Oldenburg upp. Verkade inte hon i Skåne?

            Comment


            • #7
              Tack jonasgun! Tora Oldenburg är ett namn som gått mig förbi. Även om hon finns här http://precisensan.com/antikforum/sh...php?38604-Toto under rubriken ToTo och också i boken om Svensk Keramik under 1900-talet av Bengt Nyström m fl. Hon var verksam i Lomma så Skåne stämmer ju men saltglaserat för Tora O tarvar fler bevis... eller Lite mer om Tora Oldenburg här https://sv.wikipedia.org/wiki/Tora_Oldenburg. (Kuriosa: Hon var svägerska till BertilA - Bertil Almqvist - han med Barna Hedenhös m fl)
              Last edited by Lars M; 2020-03-10, 17:22.

              Comment


              • #8
                Riktigt bra och trevliga saker av denne T.O. Tänker Wallåkra, Raus t.ex.
                Hittar dock inget närmare T.O. än Otto Holst, långskott ? Ja, från mitt-
                linjen skulle jag nog säga.
                Annars Elfstrand som ju hade "lärlingar" som även praktiserade stensalt-
                bränning.

                Kaptenen nämner ju Tollarp i sitt första inlägg också, Tollarparn som
                tagit ledigt från pianot, nä knappast.

                Comment


                • #9
                  Anledningen till att jag gissar på Tora Oldenburg, är den här texten från Wikipedia:

                  Därefter studerade hon keramiktillverkning i Italien 1939 och 1953 samt praktik vid olika keramikverkstäder i Danmark och Sverige.
                  Min teori är att hon efter hemkomsten till Sverige fått göra något projekt hos någon av de skånska stengodsfabrikerna.

                  Comment

                  Working...
                  X