Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljusstake i stål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Ljusstake i stål

    Hej!
    Jag har köpt den här ljusstaken som jag skulle vilja lite mer om. Jag antar att materialet är i stål. Kulan, ljusmanchetten och knoppen är gängade. Längden är 35 cm och högsta höjden är 15 cm. Den är ganska tung, säkert över 2 kg. Den är omärkt, så jag har inte mycket och gå på.
    Är det någon som sett eller vet något om den, så skulle det uppskattas och få reda på mer om denClick image for larger version

Name:	DSC_3050.jpg
Views:	1
Size:	77,4 KB
ID:	695965

  • #2
    Nu kanske fotot ljuger med färgerna men jag tycker absolut att metallen ser gulaktig. De brukar också vara av mässing.

    En typ av skeppsljusstake (eller counterweight candlestick, de användes inte bara på båtar), tror de är engelska W A S Benson verkar ha gjort snarlika runt sekelskiftet 1900.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Nu kanske fotot ljuger med färgerna men jag tycker absolut att metallen ser gulaktig. De brukar också vara av mässing.

      En typ av skeppsljusstake (eller counterweight candlestick, de användes inte bara på båtar), tror de är engelska W A S Benson verkar ha gjort snarlika runt sekelskiftet 1900.
      Hej! Tack. Det stämmer. Tittade på Benson stakar och där hittade jag den. Bilden ljuger lite. Ljusstaken är inte gulaktig, utan stålgrå

      Comment


      • #4
        Ok, ja det finns säkert i stål också.

        Comment

        Working...
        X