Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Info om Höganäskanna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Info om Höganäskanna

    Hej, någon som kan hjälpa med info om denna kannan; ålder, formgivare och annan kuriosa? Den ser ut att vara i lergods/majolika och har en rak HÖGANÄS stämpel samt ett L i botten. Jag har gjort lite efterforskning och i boken Porslinsmärken hittar jag följande information:

    "Omkring 1850 tillverkades i nyrokoko b.l.a. tillbringare i form av en trädstubbe med knotiga grenar som handtag [...] 1832 - 1892 stämplades, med vissa undantag, Höganäsgodset endast med en rak Höganässtämpel. [...] 1890 infördes på hushållsgodset litermått L, i stället för Kannmått." (S.E. Vingedal 2001: 89-90)

    Tolkar jag detta rätt så är kannan inte från 1850-talet eftersom den har ett L i botten. Stämmer det?

    Tack på förhand!

    Click image for larger version

Name:	IMG-1132.jpg
Views:	1
Size:	62,9 KB
ID:	695917

    Click image for larger version

Name:	IMG-1128.jpg
Views:	1
Size:	88,8 KB
ID:	695918

  • #2
    Nja. Jag tror inte kannan är från 1850-talet, stilen känns senare. Däremot tror jag inte L:et här står för liter, det borde ju då vara kombinerat med ett rymdmått. Mera troligt är det en drejarsignatur. Jag tycker den stilmässigt ser ut att vara 1870- eller 1880-tal. Men visst kan den möjligen vara efter 1890 också.

    Comment


    • #3
      Hej FBQ och tack för svar! Min första tanke var också att den var runt sekelskiftes 1900 och lite "Arts and Crafts", men blev konfunderad efter att hittat texten om i boken som verkligen överensstämde med uttrycket. Den enda jag hittar med signaturen L från Höganäs är Astrid Liljenberg-Sieurin (verksam 1912-1914). Tycker dock inte att jag känner igen hennes uttryck.

      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Nja. Jag tror inte kannan är från 1850-talet, stilen känns senare. Däremot tror jag inte L:et här står för liter, det borde ju då vara kombinerat med ett rymdmått. Mera troligt är det en drejarsignatur. Jag tycker den stilmässigt ser ut att vara 1870- eller 1880-tal. Men visst kan den möjligen vara efter 1890 också.

      Comment


      • #4
        Jag var tvungen att kolla upp - de naturalistika föremål som gjordes på 1850-talet var oglaserade eller enfärgade. Det var på 1880-talet man först börjar måla föremål för att likna majolika och 1889 som man börjar kunna framställa riktig majolika vid Höganäs. Den här bör vara gjord innan mer tydligt jugendinfluerad majolika slår igenom runt 1900. Vad jag vet är inte alla signaturer på Höganäsgods helt utforskade, det kan vara så att det här är någon okänd.

        Comment


        • #5
          Precis som FBQ skriver, står det i Weimarcks bok. Där nämns också en Sven M Lovén som anställdes under Osslunds tid (runt 1870) för att experimentera med majolikaglasyr. Skulle man kunna tänka sig att L står för Lovén? Hittar inget belägg för detta, utan det är bara en teori. Bifogar en liten kruka i samma stil, med ett väldigt svagt L.

          Click image for larger version

Name:	8C5F0BE2-CD9D-4297-928C-0EE544C96F96.jpg
Views:	1
Size:	67,5 KB
ID:	572899

          Click image for larger version

Name:	78ED47C9-0CEE-46CD-AEE3-7A9762B0D0A6.jpg
Views:	1
Size:	75,7 KB
ID:	572900

          Comment


          • #6
            Priskurant 1905...

            ...finns den kvar iaf.
            L-borde väl vara en
            modellbeteckning ?

            Drejarsignatur ?
            Vem drejar en sådan ?
            Modellör eller form-
            givare isf.
            Bifogade filer
            Last edited by prylsnubben; 2020-02-23, 19:20.

            Comment


            • #7
              Snyggt hittat! Då är den senare.

              Höganäs använde så vitt jag vet aldrig bokstäver som modellbeteckningar, bara siffror.
              Det borde vara en formarsignatur, men L finns inte med i någon sammanställning som jag hittat.

              Comment


              • #8
                Vad jag vet brukar märkningarna alltid stå för drejare/modellör så modellör tror jag mera på än formgivare. Som de flesta andra fabriker vid denna tid var formgivare oftast okänt och det mesta kopierades friskt.

                Jonasguns blomkruka har jag också, här med Karl Holsts märkning.Click image for larger version

Name:	20200224_111743.jpg
Views:	1
Size:	75,3 KB
ID:	572903

                Comment


                • #9
                  Då har vi modellnumret också. 418 borde väl vara 1890-tal?
                  Jag undrar om det inte skulle kunna vara samma blomsterlåda som heter 797 i 1905-kuranten?

                  Click image for larger version

Name:	blomsterlåda.jpg
Views:	1
Size:	30,4 KB
ID:	572909

                  Jag vet inte om din kommentar gällande modellör kontra formgivare var ett svar till mig, men jag vill förtydliga att jag med "formare" menar samma sak som modellör.

                  Comment


                  • #10
                    Jag vet inte om jag riktade mig till dig direkt, kanske mest till prylsnybben som skrev "formgivare" men tänkte att det kanske skulle förtydligas.

                    Comment


                    • #11
                      Modellör eller Formare är nog den mest adekvata benämningen.

                      Comment

                      Working...
                      X