Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal vit porslinsskål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gammal vit porslinsskål

    Hej
    Är det någon som vet vem som tillverkat denna skål.
    Finns en "stämpel" som jag ej kan tyda.
    mvh
    Bifogade filer

  • #2
    Gustafsberg har tillverkat den här modellen, men den finns även från andra tillverkare. Tror du läst fel, det står nog A3 och inte L3. Det är en modellstämpel, finns den är den placerad någon annanstans.

    Comment


    • #3
      Kan möjligen även stå AB och då är det förmodligen Gefle.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Kan möjligen även stå AB och då är det förmodligen Gefle.
        Ja, ser nu att det troligen inte är 3 utan möjligen 8. Men B vore också möjligt och kanske troligt om det stämmer med Gefle.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Gustafsberg har tillverkat den här modellen, men den finns även från andra tillverkare. Tror du läst fel, det står nog A3 och inte L3. Det är en modellstämpel, finns den är den placerad någon annanstans.
          Du har helt rätt. Tittade i solljuset och då ser man att det står A 3.
          Det var så dåligt avtryck på A:et ,,, svårt att se utan extra starkt ljus.
          Tackar, då vet jag att det är Gustavsberg.

          Comment


          • #6
            Vad har skålen för diameter? Jag tänker på om siffran skulle kunna vara en storleksmärkning i tum, som på en del tallrikar.

            Var det vanligt med den här formen på treor förr, alltså med rundad i stället för rak överdel? Jag tycker också att det liknar en åtta.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av s-o Visa inlägg
              Du har helt rätt. Tittade i solljuset och då ser man att det står A 3.
              Det var så dåligt avtryck på A:et ,,, svårt att se utan extra starkt ljus.
              Tackar, då vet jag att det är Gustavsberg.
              Förlåt om jag skapade missförstånd, jag bara noterade att det inte var något L. Gustavsbergs är inte märkta A 3. Jag har sett olika märkningar på Gustavsbergs beroende på om de är 1890-1910 eller 1910-1940, jag minns inte riktigt men kan ha sett med modernare stämpling också. Gustavsberg brukar ha mindre bokstäver i modellmärkningen, men det kan ha ändrats över tid.

              Comment

              Working...
              X