Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nils Wide

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nils Wide

    Hej allihopa!
    var bara tvungen att skicka in min underbara tavla för att kanske få reda på mer...

    Finns ju lite att läsa om konstnären men någon här kanske vet mer o tycker något också.
    Vad jag förstår var han skulptör,målare o tecknare bla?
    O kanske i den ordningen mest känd?

    Vad jag har är väl ett stilleben ,olja på pannå tänker jag.
    Och det är ju faktiskt 2 konstverk i 1 då ramen är mycket vacker också.
    Har sett en del skulpturer från konstnären men ej speciellt många målningar.
    Finns det samlare på hans målningar och ev.efterfrågan?

    -hoppas någon här vet mer o vill dela med sig av sin kunskap!

    mvh bergtuna 1927
    Bifogade filer

  • #2
    Hej igen!
    Ingen som vet något mera om Wide och hans målningar?
    Jag har läst att han som ung gick i lära hos dekorationsmålaren Jacob Hjelm.
    Har också sett en hel del sniderier och det är väl det som han är mest känd för tänker jag!?
    -Finns det något intresse för de tavlor/målningar han gjorde?
    -Hur är min tavla rent konstnärligt utfört med teknik o färger?
    Jag tycker den är jättefin men konstverk bedöms ju ganska konstigt många gånger tycker jag som ej vet så mycket .
    Ramen i sig själv är ju också jättefin tycker jag med dess skulpterade ojämnheter.

    -Finns det någon Wide expert här så VÄLKOMMEN med info

    mvh bergtuna 1927

    Comment


    • #3
      Hej hej hej o trevlig helg allihopa!!!
      Försöker igen då..alla goda ting är ju tre så...
      Hoppas att någon här tittar i tråden igen o förhoppningsvis vet NÅGOT??? om denne Nils Wide???och hans verk och målningar?
      Och vill dela med sig till mig.

      -Hur obetydlig info ni än har hoppas jag ni vill dela med er!?

      Jag tycker iallafall den är jättefin att titta på där den hänger på väggen men MYCKET roligare om man vet mera.

      mvh bergtuna 1927

      Comment


      • #4
        Som du skriver är nog Nils Wide (eller Vide) - (1888-1954) mest känd för sina träfigurer: Gustaf V, Erlander, Albert Engström etc http://runeberg.org/svekonst80/0496.html
        Last edited by Lars M; 2020-02-28, 19:42.

        Comment


        • #5
          Signaturen stämmer inte med träfigurerna. kanske en tidig målning eller en annan Nils Wide
          Bifogade filer
          Last edited by nobe; 2020-02-28, 20:19.

          Comment


          • #6
            tackar Lars M o nobe för nyttig input!!!

            Jag har sett liknande signatur när jag surfat runt o kan nog skilja lite från skultur o tavlor han målade.
            Förvillande med Wide o Vide för en o samma person också tycker jag...

            -men att det skulle vara en "annan Wide" tycker jag är långsökt? då konstnären också skulpterat ramen?
            Kanske inte så tekniskt avancerat men snyggt gjort måste jag säga i de mjuka urgröpningarna.

            -Att denne Wide gått i lära som dekorationsmålare är det något som syns i tavlan rent tekniskt?
            Tycker ändå det är spännande med en målning från Nils Wide då de verkar få eller okända för allmänheten.

            Men när man googlar honom står det ju uttryckligen att han var skulptör,målare,dekorationsmålare mm i alla fall så några "tavlor"har han ju säkert gjort i sitt namn ? som vi alla gjort

            fyll gärna på med mer input!

            mvh bergtuna1927

            Comment


            • #7
              Wide???

              ej hej hej o trevlig helg allihopa!!!
              Försöker igen då
              Hoppas att någon här tittar i tråden igen o förhoppningsvis vet NÅGOT mer??? om denne Nils Wide???och hans verk och målningar?
              Och vill dela med sig till mig.

              -Hur obetydlig info ni än har hoppas jag ni vill dela med er!?

              Jag tycker iallafall den är jättefin att titta på där den hänger på väggen men MYCKET roligare om man vet mera.

              mvh bergtuna 1927

              Comment

              Working...
              X