Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan du tyda signaturen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Kan du tyda signaturen?

    Hej
    Tacksam för all hjälp med att tyda denna signatur (slutar på -berg?) samt vad siffrorna efter betyder. Google är inte lika klok som ni är. 

    Click image for larger version

Name:	20200216_124125~3.jpg
Views:	1
Size:	54,6 KB
ID:	695883Click image for larger version

Name:	20200216_123743.jpg
Views:	1
Size:	72,8 KB
ID:	695884

  • #2
    Stömberg så kanske Strömbergshyttan
    Model B 852
    Design: Asta Stromberg, late 1950s
    Sizes: 110, 140, 180, 220 and 270mm
    Gravyr vet ej
    Last edited by nobe; 2020-02-18, 22:08.

    Comment


    • #3
      Graverad är den inte utan etsad
      Last edited by nobe; 2020-02-18, 22:19.

      Comment


      • #4
        Tack ❤. Nu har jag något att leta på. Ska bli spännande om jag kan hitta vem som "etsat" den. Jag tycker bilden är så väcker.

        Mvh Petra

        Comment


        • #5
          Vacker! 😂😂

          Comment


          • #6
            Oj vad mycket nya funderingar som dykt upp. Jag är ny i glasriket. Har läst allt jag kunnat hitta på nätet om Strömbergshyttan och några frågor som dykt upp , som jag inte hittade svar på, är: Vilka var det som etsade? Var de en egen yrkesgrupp? Var de som utförde arbetet även de som gjorde "mallen" eller var det någon annan? Varför får inte "konstnären" av etsningen signera? Och viktigast av allt: hur går jag vidare för att ta reda på vem som gjort konsten på min vas?
            Såå tacksam för hjälp på vägen. Vill kunna se på min vas och ge cred även till den som skapat bilden.
            En sak jag ska tillägga är att vasen har en etsad text som säger: Hederspris, fast på danska.

            Hej hej i natten// Petra

            Comment


            • #7
              På Bergdala glastekniska museums hemsida finns ett antal kataloger, däribland från Strömbergshyttan - https://bergdala-glastekniska-museum...addningar.html (kataloger i bokstavsordning)

              I slutet finns även en lista på gravyrmotiv.

              Liksom Nobe tror jag den är etsad (mattetsad) - dock har jag fått uppgift om att Strömbergshyttan inte utförde etsningar.

              Det har alltid funnits många frilansare som köpte in glas och dekorerade, dessa brukade sällan vara signerade från glasbruket, utan istället få etikett från förädlingsföretaget.

              En del om etsning kan du läsa på https://bergdala-glastekniska-museum...g-general.html

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Kerstinfroberg Visa inlägg
                Det har alltid funnits många frilansare som köpte in glas och dekorerade, dessa brukade sällan vara signerade från glasbruket, utan istället få etikett från förädlingsföretaget.
                Med en etsad text på danska, kan man tänka sig att förädlaren fanns i Danmark, lite närmare kunden?

                Comment

                Working...
                X