Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Höganäs eller? Ser gammalt ut, tycker jag - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs eller? Ser gammalt ut, tycker jag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Höganäs eller? Ser gammalt ut, tycker jag

    Hej!
    Detta krus tycker jag ser rätt gammalt ut. Lyckas dock inte tyda stämpeln så jag ser inte om det är Höganäs eller vad det kan vara för något. Finns det någon kunnig på gamla krus som kan ge ledtrådar/svar så är jag jättetacksam.
    Bifogade filer

  • #2
    Helsingborgs stenkärlsfabrik 1/4 Kanna, skulle gissa på
    att den kan vara från ca 1850.
    Tyvärr är stämpeln för dålig för att jag ska kunna tyda
    den fullt ut......
    Last edited by prylsnubben; 2020-02-17, 14:24.

    Comment


    • #3
      1 000 tack

      Comment


      • #4
        Jag tycker mig kunna se att det står Helsingborg nu. Stort tack än en gång.

        Comment


        • #5
          Serifer?

          Click image for larger version

Name:	helsingborg.jpg
Views:	1
Size:	114,4 KB
ID:	572864

          Jag tänkte också först som Prylsnubben, men sedan ser jag att din stämpel verkar ha serifer på bokstäverna. Titta på N till exempel, och jämför med den inklippta stämpeln. Det verkar absolut som att det kan stå "Helsingborg", men jag tycker inte att stämpeln liknar dem som är på mina Helsingborgskrus.

          Comment


          • #6
            Jag är inte rätt man att tyda denna stämpel men enligt
            uteslutningsmetoden bör det vara Helsingborg och sten-
            kärlfabriken därstädes.

            Comment


            • #7
              Kan det gå att göra stämpeln tydligare genom att gnida in potatismjöl före fotografering, som på tennstämplar?

              Comment


              • #8
                Värt ett försök..........

                Comment


                • #9
                  Så fort stormen har lagt sig ska jag ut och köpa potatismjöl

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Anitaluna Visa inlägg
                    Så fort stormen har lagt sig ska jag ut och köpa potatismjöl
                    Medan du väntar kan du väl testa med något du har hemma, så kanske du slipper köpa? Maizena eller kakao beter sig liknande. Din stämpel har kraftigare linjer än tennstämplar, så vetemjöl eller O'boy kanske också funkar!

                    Comment


                    • #11
                      Jag lyckades tyvärr inte få potatismjölet att fastna i stämpeln, bara i den stämpel som redan gick att tyda :S

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Anitaluna Visa inlägg
                        Jag lyckades tyvärr inte få potatismjölet att fastna i stämpeln, bara i den stämpel som redan gick att tyda :S
                        Det var ju tråkigt! Det fastnar väl egentligen inte, man får stryka försiktigt över för att få ner lite i fördjupningarna samtidigt som man stryker bort från det upphöjda. Men går det inte så går det inte.

                        Det kanske går att gnugga av stämpeln på papper med en blyertspenna (vässpenna), som man gjorde med mynt och annat som barn?

                        Comment


                        • #13
                          Tänker att man kan försöka med att stryka lite skokräm,
                          läppstift eller dylikt med fingret tunt, tunt över märkningen
                          och sedan torka försiktigt med en tunn trasa så att man får
                          bort det som inte hamnat i fördjupningarna. Tror för övrigt
                          att stämpeln är den äldsta, alltså den som användes före
                          1841.

                          Comment

                          Working...
                          X