Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fullslipad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fullslipad

    Uppskattar man slipat äldre glas så måste den med hem!

    Fullslipad från topp till tå, med propp 26cm x 9cm, kanske någon har årtal och glasbruk?
    Hirvi
    Bifogade filer
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

  • #2
    Grann karaff! "Helslipad med tre ringar" hos de flesta glasbruk 1845-1870. Jag har funnit dem i kataloger från Limmared och Reijmyre. Där har de dock annorlunda proppar. Där är den ena en helslipad pyramidliknande kon och den andra en helslipad flat svamp.
    Jag är lite fundersam på om proppen till din karaff är den rätta. Mönstret brukar matcha karaffen och det tycker jag inte att det gör. Passar den perfekt?
    Tilläggsfråga: Är halsen slipad invändigt? Om inte är det en vattenkaraff som inte skall ha någon propp. Den hade i stället ett omvänt glas upptill.
    Last edited by gärdsle; 2020-02-15, 10:45.

    Comment


    • #3
      Vattenkaraff med eller utan propp, vad gäller egentligen?
      Kanske Du gärdsle bara menar 1800-tals karaffer, eller..?



      En "allmän" karaff är det ju inte så lämpligt med gemensamt
      glas till förståss, tänkte inte på det.............
      Last edited by prylsnubben; 2020-02-15, 15:37.

      Comment


      • #4
        För min del handlar det om vattenkaraffer framför allt i hemmiljö. Inte ens på Lortsveriges tid var det nog lämpligt att på ett tåg lyfta av glaset från karaffen, hälla upp och dricka för att därefter hänga tillbaka glaset odiskat igen. På tågen hade man oftast pappmuggar, men med tanke på skak och skvalp så var det bäst att ha en propp i karaffen. Men tusan vet om inte jag sett ett vanligt "glasglas" i en ställning bredvid karaffen, när jag tänker efter............. Det gick gamla vagnar på VGJ i min ungdom.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
          Grann karaff! "Helslipad med tre ringar" hos de flesta glasbruk 1845-1870. Jag har funnit dem i kataloger från Limmared och Reijmyre. Där har de dock annorlunda proppar. Där är den ena en helslipad pyramidliknande kon och den andra en helslipad flat svamp.
          Jag är lite fundersam på om proppen till din karaff är den rätta. Mönstret brukar matcha karaffen och det tycker jag inte att det gör. Passar den perfekt?
          Tilläggsfråga: Är halsen slipad invändigt? Om inte är det en vattenkaraff som inte skall ha någon propp. Den hade i stället ett omvänt glas upptill.
          Tack för glasbruk och årtal gärdsle, man blir lite häpen av slipningen, vilket fint jobb, karaffen är inte slipad i halsen,
          ej heller proppen, tror som du att den ej hör till karaffen, märkligt bra passform ändå,
          tycker bara att om det är en vattenkaraff och man sätter av och på ett glas, att skador på ringarnas hörn skulle bli utsatta,
          men den kan nog vara för vatten, skulle vara kul att se glaset till den, tycker att även det borde vara exklusivt,
          vilka hade råd att äga en sådan kan man undra.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • #6
            Din anmärkning om slitage på ringarna är ju alldeles riktig, och det får mig att rannsaka mitt minne. Vid närmare eftertanke har jag nog aldrig sett en karaff med ringar ha överhängande glas. De vattenställ jag sett har nog alla haft slät hals. Enkla karaffer hade oftast inte propp även om de var avsedda för vin. Ska läsa på lite mer om propparnas historia........

            Comment


            • #7
              En snarlik karaff som tillskrivs Färe/Elme glasbruk:

              Kulturparken Småland / Smålands museum - Photographer Kulturparken Småland AB
              Last edited by e_v_a; 2020-02-16, 09:01.

              Comment


              • #8
                Ja det verkar finnas en väldig massa varianter på dessa karaffer, olika antal ringar, slipade eller med drivet mönster på ringen av ett handverktyg, släta halsar, inslipade proppar mm.

                Hittade en bild jag sparat som jag har för mig att det stod Kosta, säker kan man ju inte vara på det som skrivs alltid,
                den till höger på bild ser ganska likt min (men bara likt).
                Hirvi
                Bifogade filer
                Last edited by Hirvi; 2020-02-16, 20:48.
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • #9
                  Har gjort några koll på det här med glas, proppar och karaffer. Jag började med Weyses Nöstetangenglas från 1760-talet. Där omtalas inte några karaffer som vattenkaraffer och har alla propp. Överhängt glas förekommer inte.
                  Sen kollade jag några svenska illustrerade glasbrukskataloger. I Kostas katalog från 1855 finns vattenkaraffer med, men ingen har överhängande glas utan ser ut som sina motsvarigheter av vinkaraffer. Samtliga är utan propp, vilket vinkarafferna har.
                  I Reijmyres katalog från c:a 1860 finns en mängd karaffer med propp, men här dyker det upp kulformade karaffer med överhängande glas som kallas "toilette"-karaffer. De fanns utan ring, med en ring och med två ringar och kunde vara släta eller facettslipade.
                  Den släta kulformade karaffen utan ringar med glas finns också på Limmared 1863, liksom vattenkaraffer utan proppar.
                  I Sverige ser det alltså ut som om vattenkaraffer utan proppar gjordes innan de till en början kulformiga med överhängt glas kom omkring 1860.
                  Ville man försluta en karaff som saknade propp kunde man göra det med en vanlig kork. Särskilt gällde det väl de långlivade kägelformade karaffer som kallades "simpla" eller i opticblåst form "simpla vridna".
                  Det betyder att din karaff, Hirvi, inte har haft något överhängande glas, men likväl varit en vattenkaraff (om nu inte proppen är original, vilket åtminstone inte jag tror).

                  Comment


                  • #10
                    Det blir att bocka och buga gärdsle för du ägnat massa tid till karaffernas historia,
                    som du skriver om min propp så håller jag med, karaffen skall säkert vara utan propp,
                    det är väl bara vi gamla som sätter ett högt pris på så fint arbete,
                    någon gång i framtiden kanske den vackra slipade kristallen kommer på hyllan igen.
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment


                    • #11
                      Propp eller inte propp, det är frågan. Men om det inte finns någon inslipning eller spår av slitage i mynningen, då får man väl anta att det aldrig har funnits någon propp.

                      1. Om en propp inte sluter helt dikt an, att den går att vicka, då är det inte originalproppen.
                      2. Att när man sätter på proppen, inte kan ana ett visst "luftmotstånd", då är det inte originalproppen.
                      3. Eller om karaffens utseende/slipning är annorlunda än proppens, då är det inte originalproppen.

                      I det här fallet är det väl ganska uppenbart att så inte är fallet.
                      Last edited by e_v_a; 2020-02-20, 11:21.

                      Comment

                      Working...
                      X