Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orientaliska vaser !!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Orientaliska vaser !!

    Hej allihopa!
    Jag har 2 st jättefina vaser som jag gärna skulle vilja veta mera om .
    De är ca 30 resp 40 cm höga och jättefint målade? o guldförgyllda här o där i målningen.
    Stämplar i botten som jag inte har lyckats fastställa alls.

    Japan eller Kina?
    Satsuma??
    Lergods eller?
    Trolig ålder o eventuellt värde?

    -Jag skulle bli själaglad om någon vänlig människa vet mer o vill dela med sig av sin kunskap till mig.
    Jag har haft dem i 5 år och de pryder verkligen sin plats i hemmet men nu vill jag veta mer

    mvh Bergtuna 1927
    Bifogade filer

  • #2
    Hej igen!
    Ingen som tror sig veta något om dessa??
    Jag har surfat runt o kikat men kan bara gissa..

    Satsuma?
    ca 1900 ?

    -Hoppas verkligen någon vet mer om vilket land/period år/ glasyr/teknik och eventuellt om signatur i botten på dessa.
    -Skulle bli jätteglad att veta mer!

    mvh Bergtuna 1927

    Comment


    • #3
      Hej!

      Dina vaser är gjorda i vad man skulle kunna kalla ”Satsuma-stil”, med tekniken moriage.

      Men jag tror att de är modernare, och tillverkade i Kina för export. Båda bottnarna ser moderna ut, märkningen är inte japansk (det verkar vara någon form av numrering), och formen känns mer kinesisk.

      Det finns en del att läsa online, de här sidorna tyckte jag förklarade bra!

      Dictionary of Antique Chinese and Japanese Pottery and Porcelain Terms

      Comment


      • #4
        Hej!
        Tack för svar jonasgun!!

        Bra info o va inne o läste lite.

        De är ialla fall välgjorda med ordentliga upphöjningar o inte bara vad gäller prickarna.
        De enklare "kopiorna" är vad jag förstår ofta bara tryck på o sen iprickat punkter o ofta väldigt slarvigt och inte jämnt helt ifyllt.
        De här är köpta för 6 år sedan på auktion efter dödsbo o den ena vasen står det med blyerts "50 år" i botten så det är väl någon som fått som 50 års present för länge sedan.
        -så några år har de allt på nacken.

        Vet någon här något mera skulle jag vara jättetacksam om tidsperiod eller signaturer...

        mvh bergtuna 1927

        Comment


        • #5
          Utan att vara expert tycker jag de ser japanska ut och från ca 1920/30-talet. Åldersbedömningen beror mest på liknande vaser i min ägo som jag mest med hjälp av stämplar daterat till denna period (via just gotheborg.com). Märkningen på de här vaserna känner jag inte till.

          Comment


          • #6
            Ja, jag tänkte skriva samma sak som Jonasgun igår, åtminstone den ena känns väldigt lik japanskt 1920-1930-tal, den översta av undersidesbilderna känner jag mig mer osäker på.
            Last edited by FBQ; 2020-02-01, 12:02.

            Comment


            • #7
              Tackar Svärdsfalla och FBQ för värdefull o rolig info!!!
              Alltid kul att veta mer om sina pjäser!!!
              Vet någon kunnig människa mer så är ni hjärtligt välkomna med info!

              mvh bergtuna 1927

              Comment

              Working...
              X