Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

KINA Jingdezhen vaser ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • KINA Jingdezhen vaser ??

    Hej !
    Försöker igen efter ca 5 år..
    Jag har 2 st underbara vaser som jag tror är Jingdezhen och jag skulle vilja veta mera om.
    De känns väldigt massiva och tunga för storleken på dem.
    Vad jag förstått är de märkta med traditionella tecken i botten,men jag vet för lite om det här och reder inte ut det själv..
    Själva vaserna har måtten 36,5 cm hö(14 cm diameter vid toppen) samt 36 cm hög (7,5cm diameter vid toppen).
    -Är de tillverkade före 1950 ? eller???

    -Hoppas det finns någon Kina expert här som kan hjälpa mig lite med:
    *när tillverkades de?
    *speciell konstnär?
    *vad säger tecknen i botten? (de är likadana på båda vaserna)
    *annat speciellt med de här vackra pjäserna?Teknik,glasyr osv?är det koboltblå ?
    *något värde?

    -Tackar på förhand och skulle bli jätteglad att få reda mer om dessa!!!

    Med vänlig hälsning Bergtuna1927
    Bifogade filer

  • #2
    Texten i botten säger ”Tillverkad i Jingdezhen” (景德鎮製). Det är mycket riktigt skrivet med traditionella tecken, men jag tror inte att det finns några förenklade tecken för att skriva Jingdezhen, så jag tror inte att det är så tillförlitligt för dateringen.

    Tyvärr så är jag inte så bra på den här typen av kinesiskt porslin, men jag tror inte att dina vaser är äldre än andra halvan av 1900-talet. Men de ser ut att vara välgjorda och är väldigt vackra!

    Comment


    • #3
      Tack "jonasgun" för infon !!!!
      Alltid kul att veta mer o ja jag tycker de är otroligt vackra o tunga o gedigna är de också.
      Jag tror väl iof inte heller de är speciellt gamla så 1950 kanske stämmer bra...

      -är det någon därute som vet mer så posta gärna infon då jag ialla fall vill veta så mycket som möjligt

      mvh bergtuna 1927

      Comment


      • #4
        Hej allihopa där ute!
        Någon som är duktig på kinesiskt porslin och kan hjälpa mig med de här fina vaserna??

        *när tillverkades de?
        *speciell konstnär?
        *vad säger tecknen i botten? (de är likadana på båda vaserna)
        *annat speciellt med de här vackra pjäserna?Teknik,glasyr osv?är det koboltblå ?
        *något värde?

        -Tackar på förhand och skulle bli jätteglad att få reda mer om dessa!!!

        Med vänlig hälsning Bergtuna1927

        Comment

        Working...
        X