Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Virknål elfenben?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Virknål elfenben?

    Hej,

    hitta denna i en byrå jag köpte på loppis. Går det att avgöra om det är elfenben? Ålder? Värt nått ?

    Vet inte om det syns bra på bild men det finns en inskription "PATENT".

    Tacksam om någon kan säga nått.

    Må väl
    /David
    Bifogade filer

  • #2
    I gamla tidningsannonser om virknålar, så nämns virkskaft (alltså ett sånt här med chuck för utbytbar nål) ca 1870-1910. De var importerade, ofta från England har jag för mig. Det fanns massvis med patenterade virknålsmodeller i England och USA, här är en lista.

    Liknande virknålar med benskaft säljs på Tradera ibland. Med tvåsiffrigt utrop brukar de bli sålda, ev efter budgivning, men jag har sett några som började på 250 och då var det ingen som bjöd.

    Materialet vågar jag inte säga någonting om, men om det är elfenben antar jag att det kan höja värdet. Den är i alla fall gjord långt före 1947, så det är lagligt att handla med den. I änden har det nog suttit en liten metallhylsa som avslutning.

    Comment


    • #3
      sorte streger er blodårer.
      Der er blodårer i ben, men ikke i elfenben.

      Comment


      • #4
        Tack hose, det var bra att veta!

        Comment


        • #5
          toppen, tack så mycket för info!

          Comment


          • #6
            Det här var visst första gången virknålar var uppe på PES, så jag lägger till en bild av mina egna med benskaft. De översta fyra är av samma typ som ovan, den nedersta har permanent monterad nål. Vore roligt att se bilder på andras också!

            Click image for larger version

Name:	virkskaft.jpg
Views:	1
Size:	81,6 KB
ID:	572724

            Comment


            • #7
              ahh se där

              Samlar du på dessa? Du kan få min om du vill, PMa address och betala för porto.

              Ha det gott.

              Comment


              • #8
                Tack så hemskt mycket, vad rart av dig! Jag skickar PM.

                Comment


                • #9
                  Jag har en.Click image for larger version

Name:	20200127_141551.jpg
Views:	1
Size:	92,5 KB
ID:	572738

                  Comment


                  • #10
                    Tack FBQ, det var roligt att få se den varianten, fästet är definitivt annorlunda. Vad tror du om svarvad form kontra ålder på såna här - är de kurviga äldre än de släta med randmönster, eller kan alla varianter ha tillverkats samtidigt?

                    Comment


                    • #11
                      Jättesvårt att säga, till formen upplever jag att de är ganska tidlösa. Virkningen slår ju annars igenom sent 1700- tidigt 1800-tal. Jag upplever ju annars att de här vulsterna finns på benredskap redan från barocktid. De i silver, det finns en efter mormor från 1860-talet har ju en liknande. Där är ju funktionen att förvara fler spetsar men tänker att den kanske även blir enklare att greppa. De i silver har jag bara sett från andra hälften av 1800-talet. Jag tycker att den översta av dina som verkar ha en skuren dekor gjord efter svarvningen känns äldre. Om raka eller med svarvade konturer är äldst törs jag inte svara på. Kanske är de med stor vulst influerade av silvervarianterna, men det kan ju vara tvärtom. Jag tänker mig att märkningen "patent" kan tyda på att denna är senare. Jag har också sett sådana med virknålsfästen i försilvrad mässing som jag också tänkt mig som senare än de i ren mässing, men så behöver det ju inte vara.

                      Comment


                      • #12
                        Tack för dina synpunkter, det låter vettigt! Att jämföra med andra material är ju en idé... någon i silver har jag inte, men i trä förstås. Formen på den översta här tycker jag påminner ganska mycket om dem i silver. Jag tittade på några i silver från 1880-1900, och de var ju slående lika varann i formen allihop. Formen på silvervirknålarna kanske fossiliserades medan ben- och tränålarna med tiden fick andra former? Jag la märke till att silvernålarna verkade ha skruv istället för chuck. Det är ju en kvarleva från tamburnålarna, virknålarnas föregångare som försvann kring mitten av 1800-talet. Vid tambursöm behövde man vrida nålen ett halvt varv medan kroken var under tyget, och då såg man på skruven åt vilket håll kroken pekade, men vid virkning är skruven snarast i vägen.

                        Den mellersta av de här har behållare med skruvlock i bakänden.

                        Click image for larger version

Name:	virknålar_trä1.jpg
Views:	1
Size:	56,0 KB
ID:	572750

                        Alla här nedan har tryckt eller präglad märkning, jag håller med om att det borde tyda på att de är yngst. Och det visar sig sammanfalla med att de har den rakaste formen! Mitt enklaste benskaft är med här också, det har texten Patent precis som trådstartarens av liknande modell. Sen har jag en bunt motsvarande de nedersta tre, men utan tryck, jag antar att de har funnits några decennier in på 1900-talet.

                        Den tredje uppifrån kommer från Thüringische Nadel- & Stahlwaaren-Fabrik Wolff, Knippenberg & Co., grundad 1862. Logotypen beskrivs som "Adlerkopf im Strahlenkranz". August Knippenberg uppfann senare 1900-talets standardtyp av stålvirknål, med litet tillplattat grepp på mitten. Hans patent gick ut på 1910-talet, så sen massproducerade Boye i USA dem fr o m 1917. Jag gissar att Knippenberg och andra fortsatte att tillverka virknålar med cylindriska träskaft även efter 1910-talet.

                        Click image for larger version

Name:	virknålar_trä2.jpg
Views:	1
Size:	68,8 KB
ID:	572751

                        Comment

                        Working...
                        X