Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Fotoalbum" men,

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "Fotoalbum" men,

    ...När, Var och Hur ?
    Känns väl som Kina eller ?
    Men hur gammalt..........?

    Själv är jag "rudis" på detta,
    alla kompletterande bidrag
    tas tacksamt emot.
    Bifogade filer

  • #2
    Den lilla pojken på draktronen borde väl vara Kinas senaste kejsare, Puyi.

    Click image for larger version

Name:	DE964D93-1ADE-434F-A134-1A70E647DED1.jpeg
Views:	1
Size:	92,8 KB
ID:	572697

    Comment


    • #3
      Den sista bilden (fotot) har jag hittat med denna text: Empress Dowager Cixi of China with palace eunuchs. 1903.

      Chinese Eunuchs as trusted Imperial servants over the centuries


      Bilden över har texten: Empress Dowager Cixi as Boddhisattva Guanyin



      Nata a Pechino il 29 novembre 1835, l'imperatrice Cixi della dinastia Qing, resta ancora oggi una figura controversa ed affascinante della storia cinese. Se da un lato viene ricordata solo come una regnante, priva di scrupoli e insaziabilmente lussuriosa, paragonata ad una Messalina all'orientale i cui capricci per i suoi amanti cambiavano di continuo, dall'altra parte invece viene ricordata come...




      Lite högre upp: https://www.geni.com/people/Empress-...00009796777603

      Kejsarinnan levde tydligen 1835 - 1908.

      Övriga bilder hittar jag bara med kinesisk text. Nu får det räcka!
      Last edited by Eskil; 2020-01-20, 19:57.

      Comment


      • #4
        Kejserliga hovet kan man kanske sammanfatta albumet då,
        inget dåligt "familjealbum" på min ära, en hovnigning som
        tack passar väl bra i sammanhanget då kantänka.

        Comment


        • #5
          Jag fick en känsla av att de tre översta bilderna var äldre, och sökte på hur Cixi såg ut som ung. Och så var det ju!
          Albumet är nog gjort som souvenir någon gång på 1910-20-talet, skulle jag tro.

          Comment


          • #6
            Jag tänkte också i sådana banor, att även de tre översta bilderna var av samma person, men skrev det inte eftersom jag läste detta på wikipedia: "1903 lät sig Cixi fotograferas för första gången av fotografen Xunling, och han blev den enda fotograf som hon tillät fotografera henne".

            Men nu ska man inte tro på allt man läser på wikipedia. Den uppgiften kan mycket väl vara falsk.

            Funderade också kring fotokonsten. Hur avancerad var den vid Cixis ungdom? Ja, kring 1850 var det nog möjligt att ta sådana bilder, med daguerrotypi, så det borde ha varit tekniskt möjligt.

            Tillägg: Men om man nu antar att det är samma person på bilderna, så är det inte orimligt att anta att det är hon även på tronen.
            En liten brasklapp bara: Varför skulle man göra sig omaket att med foto dokumentera en konkubin (av sjätte graden på en åttagradig skala)? För att hon sedan skulle bli en mäktig kejsarinna? Låter lite som barnet som skulle förklara hur slagsmålet startat: "Jag slog honom, för se'n sparkade han mig".
            Intressant kvinna hur som helst, hon gick bokstavligen över lik för att få och behålla makt. Men hon införde en del positiva reformer t.ex. att kvinnor skulle kunna få utbildning.
            Last edited by Eskil; 2020-01-21, 09:11.

            Comment


            • #7
              Vad jag förstår är det någon sorts tidiga "idolporträtt" av Kinas mäktigaste
              kvinna genom alla tider, jag tror även att de tre första bilderna är tidiga
              bilder av henne som ung, varför skulle man blanda in bilder på andra i ett
              sådant album. På den tredje bilden är hon ju riktigt ung och då bör ju
              bilden vara från mitten av 1800-talet.
              Last edited by prylsnubben; 2020-01-21, 00:38.

              Comment


              • #8
                Hittade denna på nätet, lite olika bilder i albumen tydligen.

                Comment


                • #9
                  Det finns många olika uppgifter på nätet om vilka personerna på bild 1, 2 och 3 är. De här youtubeklippen förmedlar en för mig troligare bild av deras identiteter. Det är troligen inte samma personer och inte Cixi. (Jag tycker inte att de är så särskilt lika).
                  Bild 1 visar kejsarinnan WanRon (aka Wan-Jung), bild 2 visar Wenxiu och bild tre visar möjligen "consort Zhen"

                  The Palace Museum in Beijing has opened an exhibit showing archived photography from the late Qing Dynasty and the Republic of China. These photos haven’t be...


                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                  欢迎订阅文化频道 https://goo.gl/4GquPZ本期节目主要内容: 公元1922年12月1日,北京紫禁城内到处张灯结彩,今天是末代皇帝溥仪大婚的日子,然而与屋外的热闹相比,坤宁宫的喜屋内却异常冷清,凤冠霞帔的新娘子呆呆地坐在床头,脸上残留着斑斑泪痕,17岁的溥仪站在旁边连看都没看她一眼。新婚之夜...


                  Intressanta youtubeklipp för den historiskt intresserade, annars inte.


                  Möjlig lösning till bild 3:

                  Comment


                  • #10
                    Kinas kejsardöme verkar väldigt intressant för särskilt kineser
                    som är regimkritiska och/eller Hongkongbaserade. Vad som är
                    sant får tiden utvisa..........

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
                      Jag tänkte också i sådana banor, att även de tre översta bilderna var av samma person, men skrev det inte eftersom jag läste detta på wikipedia: "1903 lät sig Cixi fotograferas för första gången av fotografen Xunling, och han blev den enda fotograf som hon tillät fotografera henne".

                      Men nu ska man inte tro på allt man läser på wikipedia. Den uppgiften kan mycket väl vara falsk.

                      Funderade också kring fotokonsten. Hur avancerad var den vid Cixis ungdom? Ja, kring 1850 var det nog möjligt att ta sådana bilder, med daguerrotypi, så det borde ha varit tekniskt möjligt.

                      Tillägg: Men om man nu antar att det är samma person på bilderna, så är det inte orimligt att anta att det är hon även på tronen.
                      En liten brasklapp bara: Varför skulle man göra sig omaket att med foto dokumentera en konkubin (av sjätte graden på en åttagradig skala)? För att hon sedan skulle bli en mäktig kejsarinna? Låter lite som barnet som skulle förklara hur slagsmålet startat: "Jag slog honom, för se'n sparkade han mig".
                      Intressant kvinna hur som helst, hon gick bokstavligen över lik för att få och behålla makt. Men hon införde en del positiva reformer t.ex. att kvinnor skulle kunna få utbildning.

                      Konkubin av sjätte graden på en åttagradig skala, hoppsan..........

                      Bild 3 i albumet jämförs här med bilden på (hör och häpna) Cixi på NE,
                      inte att jämföra faktamässigt med vare sig Wiki eller youtube, men ändå.


                      Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
                      Det finns många olika uppgifter på nätet om vilka personerna på bild 1, 2 och 3 är. De här youtubeklippen förmedlar en för mig troligare bild av deras identiteter. Det är troligen inte samma personer och inte Cixi. (Jag tycker inte att de är så särskilt lika).
                      Bild 1 visar kejsarinnan WanRon (aka Wan-Jung), bild 2 visar Wenxiu och bild tre visar möjligen "consort Zhen"

                      The Palace Museum in Beijing has opened an exhibit showing archived photography from the late Qing Dynasty and the Republic of China. These photos haven’t be...


                      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                      欢迎订阅文化频道 https://goo.gl/4GquPZ本期节目主要内容: 公元1922年12月1日,北京紫禁城内到处张灯结彩,今天是末代皇帝溥仪大婚的日子,然而与屋外的热闹相比,坤宁宫的喜屋内却异常冷清,凤冠霞帔的新娘子呆呆地坐在床头,脸上残留着斑斑泪痕,17岁的溥仪站在旁边连看都没看她一眼。新婚之夜...


                      Intressanta youtubeklipp för den historiskt intresserade, annars inte.


                      Möjlig lösning till bild 3:
                      https://en.wikipedia.org/wiki/Empres...D%E5%A6%83.jpg
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
                        Den lilla pojken på draktronen borde väl vara Kinas senaste kejsare, Puyi.

                        [ATTACH]180849[/ATTACH]
                        Tror jonasgun har helt rätt där, suddigt men ändå, visst är det en liten pojke.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Ja, bilder kan verkligen vara bildande. Numera har jag inte längre tillgång till NE, den "löneförmånen" försvann, när jag slutade jobba. Men vad jag förstår, så fanns inte bild 1 och 2 med i NE? I så fall kvarstår mina tvivel om att de visar samma person. Youtubeklippen tog jag med, för att jag tycker att det verkar ha varit en intressant utställning av fotografier och att dina bilder 1 och 2 visades på dem.
                          Det var kanske inte heller sant att hon var kejserlig konkubin? Det var väl annars bland det finaste man kunde vara i Kina på den tiden. Att hon, enligt vissa källor, ansågs "ful" (eller åtminstone inte särskilt vacker) när hon antogs, som vad det nu var, 1852, fick mig att också tvivla på bild 3. Men nu var kanske skönhetsidealet annorlunda i Kina i mitten på 1800-talet. I alla fall fick det mig att anta att bilden var "fejk"; man hade ingen bild på den stora kejsarinnan, när hon var ung, så därför hittade man en bild för att kunna visa: "Se så vacker vår kejsarinna var, när hon var ung".
                          Det där med att bilden med personen på tronen skulle vara kejsarinnan, skrev jag nog mest för att provocera. Den visade i alla fall att alla bilderna inte visade samma person. Någon skulle säkert protestera, om jag påstod det.
                          Jag vet att jag kan vara irriterande skeptisk och ifrågasättande. Redan som 12-åring hade jag funderingar kring om det verkligen var en god idé att använda amalgam, en kvicksilverförening, vid lagning av tänder. (Tandläkarexpertisen skrattade åt mig). Under studietiden skrev jag om olika slags missbruk, bl.a. alkoholism. Då kunde jag konstatera att det i en stor del av litteraturen kring alkoholism stod att alkohol genererar hjärnskador. Det fanns inga (åtminstone inte på den tiden) undersökningar, som verkligen styrkte detta. Detta skrev jag - och fick kritik för att jag förringade alkoholens skadliga verkningar. Några år senare publicerade en professor, David Ingvar kan det ha varit, en bok vars innehåll kretsade kring samma sak: det fanns inga bevis för att alkoholmissbruk genererar hjärnskador. Senare i livet höll jag föredrag om kärnkraft och fick kritik för att jag hade framfört åsikter om att det fanns risker och att reaktorinneslutningarna inte skulle hålla, vid en eventuell härdsmälta.
                          Det är nyttigt att vara ifrågasättande, det har jag försökt förmedla även till mina elever. Men att ifrågasätta NE - det vore ju som att på medeltiden ifrågasätta bibelns världsbild! Javisst, ja, det var visst några som gjorde det.. I alla fall vet jag att felaktigheter i NE finns, åtminstone i mina ämnen: fysik och kemi, men det är ju inte så konstigt, nya upptäckter görs ju ständigt.
                          Med detta onödigt långa inlägg tänker jag avsluta mitt engagemang i denna fråga.

                          Comment


                          • #14
                            Ja, Du blandar och ger friskt Eskil, fortsätt så.
                            Mvh Bosse "Prylsnubben".

                            Comment


                            • #15
                              Nu blev jag riktigt nyfiken på de här bilderna, och hittade den här sidan om fotografins historia i Kina. Många av dina bilder finns med här.

                              August 19, 2018 marks the 179th World Photography Day. Photography immediately became popular in Europe since it was first devised in 1839 by Mande Daguerre, a French artist.

                              Comment

                              Working...
                              X