Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: "Fotoalbum" men,

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
    Jag tänkte också i sådana banor, att även de tre översta bilderna var av samma person, men skrev det inte eftersom jag läste detta på wikipedia: "1903 lät sig Cixi fotograferas för första gången av fotografen Xunling, och han blev den enda fotograf som hon tillät fotografera henne".

Men nu ska man inte tro på allt man läser på wikipedia. Den uppgiften kan mycket väl vara falsk.

Funderade också kring fotokonsten. Hur avancerad var den vid Cixis ungdom? Ja, kring 1850 var det nog möjligt att ta sådana bilder, med daguerrotypi, så det borde ha varit tekniskt möjligt.

Tillägg: Men om man nu antar att det är samma person på bilderna, så är det inte orimligt att anta att det är hon även på tronen.
    En liten brasklapp bara: Varför skulle man göra sig omaket att med foto dokumentera en konkubin (av sjätte graden på en åttagradig skala)? För att hon sedan skulle bli en mäktig kejsarinna? Låter lite som barnet som skulle förklara hur slagsmålet startat: "Jag slog honom, för se'n sparkade han mig".
    Intressant kvinna hur som helst, hon gick bokstavligen över lik för att få och behålla makt. Men hon införde en del positiva reformer t.ex. att kvinnor skulle kunna få utbildning.

Konkubin av sjätte graden på en åttagradig skala, hoppsan..........

Bild 3 i albumet jämförs här med bilden på (hör och häpna) Cixi på NE,
    inte att jämföra faktamässigt med vare sig Wiki eller youtube, men ändå.

Det finns många olika uppgifter på nätet om vilka personerna på bild 1, 2 och 3 är. De här youtubeklippen förmedlar en för mig troligare bild av deras identiteter. Det är troligen inte samma personer och inte Cixi. (Jag tycker inte att de är så särskilt lika).
    Bild 1 visar kejsarinnan WanRon (aka Wan-Jung), bild 2 visar Wenxiu och bild tre visar möjligen "consort Zhen"

https://www.youtube.com/watch?v=i09KEUIytQw

https://www.youtube.com/watch?v=eZMA6sNPB-E

https://www.youtube.com/watch?v=C00KkdETCLs

Intressanta youtubeklipp för den historiskt intresserade, annars inte.

Möjlig lösning till bild 3:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Empres...D%E5%A6%83.jpg
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    Den lilla pojken på draktronen borde väl vara Kinas senaste kejsare, Puyi.

Bifogad fil 180849
    Tror jonasgun har helt rätt där, suddigt men ändå, visst är det en liten pojke.

Seniormedlem Eskils avatar
    Reg.datum
    okt 2019
    Ja, bilder kan verkligen vara bildande. Numera har jag inte längre tillgång till NE, den "löneförmånen" försvann, när jag slutade jobba. Men vad jag förstår, så fanns inte bild 1 och 2 med i NE? I så fall kvarstår mina tvivel om att de visar samma person. Youtubeklippen tog jag med, för att jag tycker att det verkar ha varit en intressant utställning av fotografier och att dina bilder 1 och 2 visades på dem.
    Det var kanske inte heller sant att hon var kejserlig konkubin? Det var väl annars bland det finaste man kunde vara i Kina på den tiden. Att hon, enligt vissa källor, ansågs "ful" (eller åtminstone inte särskilt vacker) när hon antogs, som vad det nu var, 1852, fick mig att också tvivla på bild 3. Men nu var kanske skönhetsidealet annorlunda i Kina i mitten på 1800-talet. I alla fall fick det mig att anta att bilden var "fejk"; man hade ingen bild på den stora kejsarinnan, när hon var ung, så därför hittade man en bild för att kunna visa: "Se så vacker vår kejsarinna var, när hon var ung".
    Det där med att bilden med personen på tronen skulle vara kejsarinnan, skrev jag nog mest för att provocera. Den visade i alla fall att alla bilderna inte visade samma person. Någon skulle säkert protestera, om jag påstod det.
    Jag vet att jag kan vara irriterande skeptisk och ifrågasättande. Redan som 12-åring hade jag funderingar kring om det verkligen var en god idé att använda amalgam, en kvicksilverförening, vid lagning av tänder. (Tandläkarexpertisen skrattade åt mig). Under studietiden skrev jag om olika slags missbruk, bl.a. alkoholism. Då kunde jag konstatera att det i en stor del av litteraturen kring alkoholism stod att alkohol genererar hjärnskador. Det fanns inga (åtminstone inte på den tiden) undersökningar, som verkligen styrkte detta. Detta skrev jag - och fick kritik för att jag förringade alkoholens skadliga verkningar. Några år senare publicerade en professor, David Ingvar kan det ha varit, en bok vars innehåll kretsade kring samma sak: det fanns inga bevis för att alkoholmissbruk genererar hjärnskador. Senare i livet höll jag föredrag om kärnkraft och fick kritik för att jag hade framfört åsikter om att det fanns risker och att reaktorinneslutningarna inte skulle hålla, vid en eventuell härdsmälta.
    Det är nyttigt att vara ifrågasättande, det har jag försökt förmedla även till mina elever. Men att ifrågasätta NE - det vore ju som att på medeltiden ifrågasätta bibelns världsbild! Javisst, ja, det var visst några som gjorde det.. I alla fall vet jag att felaktigheter i NE finns, åtminstone i mina ämnen: fysik och kemi, men det är ju inte så konstigt, nya upptäckter görs ju ständigt.
    Med detta onödigt långa inlägg tänker jag avsluta mitt engagemang i denna fråga.

Reg.datum
    mar 2009
    Ja, Du blandar och ger friskt Eskil, fortsätt så.
    Mvh Bosse "Prylsnubben".

Seniormedlem jonasguns avatar
    Reg.datum
    jan 2018
    Nu blev jag riktigt nyfiken på de här bilderna, och hittade den här sidan om fotografins historia i Kina. Många av dina bilder finns med här.

https://news.cgtn.com/news/3d3d414d3...4/share_p.html

Reg.datum
    mar 2009
    Från Östasiatikas samlingar visar jag dessa
    bilder skänkta 1936 föreställande Cixi m.fl.

http://www.kringla.nu/kringla/objekt...ografi/2877248

http://www.kringla.nu/kringla/objekt...ografi/2112820
    Senast redigerat av prylsnubben den 2020-01-24 klockan 21:44.

Seniormedlem Eskils avatar
    Reg.datum
    okt 2019
    Efter kontakt med NE har jag fått bekräftat att bilden på den unga Cixi är felaktig.
    Per Söderberg, chefredaktör har svarat på min förfrågan. Bilden är nu ändrad till ett av Cixis officiella porträtt.

Bilderna på Cixi, tagna 1903 har jag aldrig betvivlat. Det var ju jag som först hittade dem.

Ursäkta att jag inte alltid gör som jag skriver - jag hade hoppats att prylsnubben själv skulle komma med denna information.
    Slutord: Jag tror absolut inte att jag är ofelbar. Jag gör misstag, men jag anser absolut att man ska kritiskt granska all information, även den som presenteras av NE.

Reg.datum
    mar 2009
    Efter kontakt med NE har jag fått bekräftat att bilden på den unga Cixi är felaktig.
    Per Söderberg, chefredaktör har svarat på min förfrågan. Bilden är nu ändrad till ett av Cixis officiella porträtt.

Bilderna på Cixi, tagna 1903 har jag aldrig betvivlat. Det var ju jag som först hittade dem.

Ursäkta att jag inte alltid gör som jag skriver - jag hade hoppats att prylsnubben själv skulle komma med denna information.
    Slutord: Jag tror absolut inte att jag är ofelbar. Jag gör misstag, men jag anser absolut att man ska kritiskt granska all information, även den som presenteras av NE.
    Lite rolig är han den käre Eskil, han menar att jag är ansvarig för information som NE tillhandahåller. Jag kan varken bekräfta
    eller dementera uppgifterna angående bilderna av den unga Cixi, den som säkert vet vem bilderna föreställer kan ju träda
    fram här och vidimera Eskils uppgifter.

Uppgifterna huruvida det finns fotografiska bilder av Cixi som ung går således isär, somliga sägar att första bilden av henne
    togs 1903, andra källor som denna hävdar motsatsen, hon lät ta sitt porträtt åtskilliga gånger betydligt tidigare än så.

Ps Under tiden kan vi ju lyssna på "Vem vet inte jag, vem vet inte Du" med Lisa Ekdahl.

https://gbtimes.com/early-history-ph...DYAQFnoECAkQBA
    Senast redigerat av prylsnubben den 2020-01-25 klockan 12:04.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •