Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kinesiska tecken på ett handmålat stort snäckskal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kinesiska tecken på ett handmålat stort snäckskal

    Hej
    Någon som kan hjälpa och tyda de kinesiska tecknen.
    Är det här endast kuriosa eller är det värt att spara.?
    Ett riktigt hantverk där allt verkar vara handgjort.
    mvh
    Bifogade filer

  • #2
    Det är tre lyckosamma symboler: 壽 (shou, långt liv), 祿 (lu, status), 福 (fu, lycka).



    Jag har för mig att du tidigare har postat en statyett som föreställer förkroppsligandet av Lu, men det kan också ha varit någon annan.

    Snäckskalet har jag aldrig sett tidigare.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
      Det är tre lyckosamma symboler: 壽 (shou, långt liv), 祿 (lu, status), 福 (fu, lycka).



      Jag har för mig att du tidigare har postat en statyett som föreställer förkroppsligandet av Lu, men det kan också ha varit någon annan.

      Snäckskalet har jag aldrig sett tidigare.
      Tack så hemskt mycket Jonas
      Om du aldrig har sett ett sådant snäckskal är det kanske ide att spara det.
      Trodde att det var köpt i någon souvenir affär och därför har tillverkats i mängder.
      Tack än en gång....
      Har året börjat bra för dig. Gör du några nya fynd.?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av s-o Visa inlägg
        Tack så hemskt mycket Jonas
        Om du aldrig har sett ett sådant snäckskal är det kanske ide att spara det.
        Trodde att det var köpt i någon souvenir affär och därför har tillverkats i mängder.
        Tack än en gång....
        Har året börjat bra för dig. Gör du några nya fynd.?
        De verkar ha varit populära för export till Europa kring sekelskiftet.
        Det skulle inte förvåna mig om din snäcka är från den tiden.

        Här finns lite intressant text, under bilden.
        Explore the fascinating collections of Museums Victoria in Melbourne, Australia, featuring over 1.15 million records of zoology, geology, palaeontology, history, First Peoples and technology.


        Motivet är ju vackert, med en utflykt i det gröna och lite musik (en guzheng?).
        Och så omgivet av lyckosamma symboler, De tre stjärnorna och De tre vintervännerna.



        Året har börjat bra, tack. Inga direkta inköp, men det kommer säkert.
        Och själv?

        j

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
          De verkar ha varit populära för export till Europa kring sekelskiftet.
          Det skulle inte förvåna mig om din snäcka är från den tiden.

          Här finns lite intressant text, under bilden.
          Explore the fascinating collections of Museums Victoria in Melbourne, Australia, featuring over 1.15 million records of zoology, geology, palaeontology, history, First Peoples and technology.


          Motivet är ju vackert, med en utflykt i det gröna och lite musik (en guzheng?).
          Och så omgivet av lyckosamma symboler, De tre stjärnorna och De tre vintervännerna.



          Året har börjat bra, tack. Inga direkta inköp, men det kommer säkert.
          Och själv?

          j
          Ursäkta dröjsmålet.
          Jo, tack året har börjat bra och jag har några pjäser som jag köpt på auktion.
          Lägger ut på sajten allt eftersom frågeställningar uppstår.
          Toppen att du finns här, alltid trevligt och läsa dina inlägg och kommentarer, framförallt inom asiatiska frågor.
          mvh

          Comment

          Working...
          X