Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre glasburk...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Äldre glasburk...

    .., grön rak glasburk med en viss ålder till
    hushållet för förvaring alternativt konservering.
    Bifogade filer

  • #2
    Goa burkar dom! Det var väl snöre som knöts om,
    men vad var det som lades över, (tätt)
    plast är väl uteslutet.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
      Goa burkar dom! Det var väl snöre som knöts om,
      men vad var det som lades över, (tätt)
      plast är väl uteslutet.
      Hirvi
      Goa burkar å goa gubbar gillar vi, undrar om det inte
      var någon sorts tyg som var behandlat (vaxat) som
      man knöt om ?

      Comment


      • #4
        Jag tror jag har läst någonstans att djurblåsor använts till att binda över konserver. Tror det var 1700- eller tidigt 1800-tal, borgerlig miljö.

        Comment


        • #5
          Jag har läst i en eller annan "husmorshandbok" att efter vaxet anbringats (smält vax som lock) "bindes över med papper".

          Dock är jag inte gammal nog att ha träffat på nå'n med papper överbunden burk... tänker på papperstypen, alltså

          Comment


          • #6
            Vaxpapper användes. även tyg mättad med olja och jag har läst om att man konserverade kött i smör
            Last edited by nobe; 2020-01-16, 16:28.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Kerstinfroberg Visa inlägg
              Jag har läst i en eller annan "husmorshandbok" att efter vaxet anbringats (smält vax som lock) "bindes över med papper".
              "Stora kokboken" (Esseltes Göteborgsindustrier AB, 1942) skriver t.ex. "Bind över burken med pergamentpapper och fäst det med gummisnodd."

              Comment


              • #8
                Smält paraffin som "lock" ovanpå innehållet i burken skyddade ju
                på samma sätt som konservering innan konserveringsapparaterna
                och konserveringsburkarna med bygellock och gummipackning.
                "Paraffinlocket" gjorde ju att det blev absolut lufttätt undertill,
                sedan förslöts ju burken med tyg eller dylikt för att det inte
                skulle komma ner skräp i burken, det locket hade ju inget med
                konserveringen att göra. När glasburkarna med gängor och till-
                hörande skruvlock kom ersatte ju skruvlocket tyget men paraf-
                finet fanns ju kvar inuti burken hos dom som inte hade en kon-
                serveringsapparat.

                Comment


                • #9
                  Snygg burk du visar prylsnubben! Men duger den till konserverad gröt.... https://www.youtube.com/watch?v=BsnTiiAZYfU

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                    Snygg burk du visar prylsnubben! Men duger den till konserverad gröt.... https://www.youtube.com/watch?v=BsnTiiAZYfU
                    Så klart den gör, särskilt till All Råg-gröt.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Smält paraffin som "lock" ovanpå innehållet i burken skyddade ju
                      på samma sätt som konservering innan konserveringsapparaterna
                      och konserveringsburkarna med bygellock och gummipackning.
                      "Paraffinlocket" gjorde ju att det blev absolut lufttätt undertill,
                      sedan förslöts ju burken med tyg eller dylikt för att det inte
                      skulle komma ner skräp i burken, det locket hade ju inget med
                      konserveringen att göra. När glasburkarna med gängor och till-
                      hörande skruvlock kom ersatte ju skruvlocket tyget men paraf-
                      finet fanns ju kvar inuti burken hos dom som inte hade en kon-
                      serveringsapparat.
                      Tackar för bra beskrivning, nu klarnade det upp sig, får en känsla av att jag sett paraffin i burk,
                      men det kan vara en dröm också.
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        . [...] innan konserveringsapparaterna
                        och konserveringsburkarna med bygellock och gummipackning.
                        Om en ska vara petig finns olika slags konservering - burkar med bygellock och gummipackning använd(e)s till "hermetisk inkokning".

                        Sandviks glasbruk gav ut en receptsamling inför Baltiska utställningen 1914 - ett inscannat exemplar finns här.

                        (eftersom jag alltid vill göra reklam för Bergdala glastekniska museum går det att hitta den, tillsammans med en massa annat, på https://bergdala-glastekniska-museum...addningar.html - håll tillgodo! För alla som känner för att dela med sig kan vi upplåta utrymme, skicka då en .pdf-fil till kontakt@bergdala-glastekniska-museum.se)

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          .., grön rak glasburk med en viss ålder till
                          hushållet för förvaring alternativt konservering.
                          Jag blev helt plötsligt kär! Jösses vilken härlig burk!

                          Comment

                          Working...
                          X