Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kinesiskt & japanskt porslin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Kinesiskt & japanskt porslin

    Jag har en mindre samling kinesiskt och japanskt porslin som jag önskar hitta lite mer info om och sälja. De här är en början för att se om det finns hjälp/intresse. Tallrikarna har inga märkningar på undersidan. Click image for larger version

Name:	IMG_4809.jpg
Views:	1
Size:	72,4 KB
ID:	695507Click image for larger version

Name:	IMG_4802.jpg
Views:	1
Size:	62,9 KB
ID:	695508Click image for larger version

Name:	IMG_4804.jpg
Views:	1
Size:	43,2 KB
ID:	695509Click image for larger version

Name:	IMG_4805.jpg
Views:	1
Size:	32,0 KB
ID:	695510Click image for larger version

Name:	IMG_4806.jpg
Views:	1
Size:	48,4 KB
ID:	695511Click image for larger version

Name:	IMG_4807.jpg
Views:	1
Size:	44,1 KB
ID:	695512

  • #2
    Hej,

    1. Din vas är kinesisk och från ca 1900. Man brukar säga Guangxu perioden 1875-1908 eller däromkring. Märket är tyvärr oläsligt för mig, men en vild gissning är att det kan ha börjat sitt liv som ett förenklat Kangxi Nian Zhi. Det är inte vasens period utan del av dekoren. Vasen föddes med ett lock med en liten tempelhund på, men som nu verkar kommit bort.

    2. Tallriken under, är kinesiskt exportporslin från Qianlong 1736-95. Importerades i mängder av det svenska Ostindiska Kompaniet. Just den här tallriken är från ca 1760.

    3. Den åttakantiga tallriken som du verkar har två av är lite kul. Den ser ut som en europeisk Fajans och en Europeisk kopia, av en tysk meissen kopia, av en kinesisk exporttallrik. Man kan se det på hur mittmotivet är målat som en liten grupp med europeiskt perspektiv. Kvistarna på undersidan av brättet var populära på kinesiskt porslin under 1700-talets första decennier. Dina tallrikar som verkar vara fajans, är från ca 1800 eller lite tidigare. Kanske har någon annan en bättre idé då jag egentligen saknar bränningsstöden som man brukar se på undersidan av brättet, men där någonstans i alla fall.

    4. Troligen kinesisk exportporslin från ca 1760, samma men lite bättre än den första tallriken. För att vara helt säker måste man titta på undersidan.

    5. Kinesisk exportporslin från 1700-talets slut. I övrigt som den första tallriken.

    Värdemässigt handlar det om några hundralappar per föremål.
    Last edited by gotheborg; 2020-01-14, 00:47.

    Comment


    • #3
      Så intressant, tusen tack för hjälpen! Några hundralappar låter väldigt lite?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av fkellerman Visa inlägg
        Så intressant, tusen tack för hjälpen! Några hundralappar låter väldigt lite?
        Nej, ganska rimligt. Runt trehundra styck för tallrikarna hade jag räknat med.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
          Nej, ganska rimligt. Runt trehundra styck för tallrikarna hade jag räknat med.
          Jaha, där ser man. Tack igen!

          Comment


          • #6
            Hej! Hoppar in här. Undrar om någon kan se vad den här är ifrån. Som jag har kunnat utläsa gäller det kangxi perioden men brukar det skrivas med 4 symboler?

            Click image for larger version

Name:	8AF56198-6AF4-476A-9F5E-BA3DFC205579.jpg
Views:	1
Size:	18,8 KB
ID:	573883

            Tack på förhand

            / Jonathan

            Comment


            • #7
              Hej Jonathan, och välkommen hit!

              Det stämmer att ditt föremål är märkt ”Tillverkad under Kangxi” (康熙年製), men med största sannolikhet är ditt föremål av senare datum. Under Kangxi-eran använde man nästan inte alls den här typen av märkning, och om man gjorde det så använde man den fullständiga beteckningen som skrivs med sex tecken, precis som du är inne på.

              Utan fler bilder är det svårt att säga mycket mer än så, men baserat på hur din märkning är utförd så hade jag gissat på andra halvan av 1900-talet.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
                Hej Jonathan, och välkommen hit!

                Det stämmer att ditt föremål är märkt ”Tillverkad under Kangxi” (康熙年製), men med största sannolikhet är ditt föremål av senare datum. Under Kangxi-eran använde man nästan inte alls den här typen av märkning, och om man gjorde det så använde man den fullständiga beteckningen som skrivs med sex tecken, precis som du är inne på.

                Utan fler bilder är det svårt att säga mycket mer än så, men baserat på hur din märkning är utförd så hade jag gissat på andra halvan av 1900-talet.
                Hej Jonas! Stort tack för ditt svar låter rimligt det du säger. Föremålet känns som det är för bra skick för att vara mycket äldre. Kul att vara med här 👍

                Comment

                Working...
                X