Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stort fat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Stort fat

    E_v_a frågade om en kanna med ett motiv som jag så väl kände igen (möjligen från Ystad keramik), så jag började leta i mina gömmor. Då hittade jag en kanna från Elfstrands (har jag visat) och så dök detta fat upp. (Ja, "dök upp" betyder INTE att jag har allvarliga fuktproblem i källaren). Det slog mig (det gjorde faktiskt lite ont) att jag inte vet var fatet kommer ifrån. Ser ut som Nittsjö, kanske, men bara märkt med ett N, + något ristat i keramiken som ser ut som ett V eller möjligen ett smalt U + siffrorna 512. Är det någon som vet?
    Diameter 39 cm.
    Click image for larger version

Name:	Nfat1 (2).jpg
Views:	1
Size:	92,2 KB
ID:	695476
    Click image for larger version

Name:	Nfat (2).jpg
Views:	1
Size:	68,2 KB
ID:	695477

  • #2
    Jag skulle säga Ystad Keramik.
    Kolla in måleriet på vasen tillverkad 1943-51.
    Last edited by prylsnubben; 2020-01-08, 17:26.

    Comment


    • #3
      Ja, motivet med ryttare, kurbits och tulpaner liknar det en mugg här http://precisensan.com/antikforum/sh...-(1951-)/page2 (nr 19).

      Comment


      • #4
        Tack för svaren och ert engagemang! Bilderna, som ni länkat till, såg jag när jag letade efter e_v_a:s kanna och visst - likheter finns onekligen, inte minst hästen med ryttare på muggen, men det finns ändå skillnader, som gör mig tveksam.

        Comment


        • #5
          Likheten på fatets blommor, de tre i överkanten och de på vasen i länken
          till Ystad keramik 1943-51 är så stor att osäkerheten inte behöver vara
          alltför stor, iaf inte för min del.

          Comment


          • #6
            You've got a point there! Ett par av blommorna är ju faktiskt nästan identiska. Jag fokuserade mera på skillnader än likheter och missade detta. Än en gång: Tack för svaren! (Tacket gäller även Lars M).

            Comment

            Working...
            X