Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nötknäppare i mässing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nötknäppare i mässing

    Hej hej!

    Behöver lite hjälp med märkningen på en nötknäppare.
    Kan du även meddela vart den kan vara gjord och hur gammal den är...vore det toppen.

    //SassaClick image for larger version

Name:	IMG_5969.jpg
Views:	1
Size:	58,6 KB
ID:	695424Click image for larger version

Name:	IMG_5970.jpg
Views:	1
Size:	59,8 KB
ID:	695425Click image for larger version

Name:	IMG_5972.jpg
Views:	1
Size:	54,3 KB
ID:	695426Click image for larger version

Name:	IMG_5974.jpg
Views:	1
Size:	50,1 KB
ID:	695427

  • #2
    En likadan var uppe här 2018. De verkar fortfarande gå att köpa nya hos Oscar & Clothilde i Stockholm.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      En likadan var uppe här 2018. De verkar fortfarande gå att köpa nya hos Oscar & Clothilde i Stockholm.

      Hejsan!

      Haha! Såg att jag själv tidigare lagt ut den 2018 där 2 personer svarat att bl. kvinnosymbolen kan stå för koppar och någon skrev att det andra märken kan vara Berlinerbjörnen????

      Kan vara kul att de om någon vet lite mer ..... annars får jag väl själv söka vidare.
      I koppar kan den inte vara eftersom metallen är så gul.
      Har sett på nätet att liknande finns att köpa lite här o där, men dom nötknäppare jag sett har inga stämplar överhuvudtaget.
      Det som gör mig extra fundersam är stämpeln med den sk,kvinnosymbolen

      Sassa
      Last edited by Sassa; 2020-01-02, 18:56.

      Comment


      • #4
        Jag kan inte länka från mobilen, jag får göra det imorgon. Den på nätet verkar placerad så att stämpeln inte syns, men det lär vara samma. Det är nog knappast kvinnosymbolen utan snarare kopparsymbolen som åsyftas.

        (såg nu att du ändrat inlgget och att det var ditt)

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Sassa Visa inlägg
          Hejsan!

          Haha! Såg att jag själv tidigare lagt ut den 2018 där 2 personer svarat att bl. kvinnosymbolen kan stå för koppar och någon skrev att det andra märken kan vara Berlinerbjörnen????

          Kan vara kul att de om någon vet lite mer ..... annars får jag väl själv söka vidare.
          I koppar kan den inte vara eftersom metallen är så gul.
          Har sett på nätet att liknande finns att köpa lite här o där, men dom nötknäppare jag sett har inga stämplar överhuvudtaget.
          Det som gör mig extra fundersam är stämpeln med den sk,kvinnosymbolen

          Sassa
          Kvinnosymbolen är tecknet för Venus som är tecknet för koppar. Mässing är en kopparlegering som vanligast består av 65 % koppar och 35 % zink

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
            Kvinnosymbolen är tecknet för Venus som är tecknet för koppar. Mässing är en kopparlegering som vanligast består av 65 % koppar och 35 % zink


            På så sätt ! Det var intressant att få veta...Hade ingen aning
            Att mässing var en blandning av koppar & zink

            Comment

            Working...
            X