Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Imari

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Imari

    Blev inköpt två imaritallrikar samtidigt som jag köpte Gustafsbergstallrikarna. Tänkte jag skulle passa på att fråga om någon har någon tanke om åldern på dem, det finns ju några här som har mer erfarenhet av asiatisk keramik än vad jag har. Click image for larger version

Name:	20191220_122930.jpg
Views:	1
Size:	120,4 KB
ID:	695392Click image for larger version

Name:	20191220_135039.jpg
Views:	1
Size:	57,9 KB
ID:	695393
    Last edited by FBQ; 2019-12-20, 14:51.

  • #2
    Motivet med blomkrukan känns typiskt för Meiji-perioden, dvs ungefär 1870 till 1910. Den här tekniken med en blå underglasyr och färgglada överglasyrer kallas för Kinrande, och blev också populär i Europa under viktoriansk/oskariansk tid.

    Japan’s porcelains have enjoyed international renown since the 17th century. The high quality of the porcelain itself and the shapes and styles of the dishes and figurines, combined with the various glazing and decorative techniques, have made them popular both at home and abroad. Perhaps one of the most opulent…


    Sedan finns det ett märke i botten, och bara ett. Det är ett märke från ett ugnsstöd, som användes för att faten inte skulle sjunka ihop eller slå sig under bränning. De här märkena kan användas för att någorlunda datera japanskt porslin, eftersom antalet varierar. Ett märke stämmer ganska bra överens med mitten/slutet av 1800-talet.

    Dictionary of Antique Chinese and Japanese Pottery and Porcelain Terms


    Men sedan är det något med undersidan som känns lite "fel" om jag jämför med det porslin jag har sett från den här tiden. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad, så det kan helt enkelt vara så att jag har fel, eller inte har sett tillräckligt än.

    Comment


    • #3
      Tack för hjälpen och tipsen med länkar, skall försöka få tid över att läsa på lite.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
        Men sedan är det något med undersidan som känns lite "fel" om jag jämför med det porslin jag har sett från den här tiden. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad, så det kan helt enkelt vara så att jag har fel, eller inte har sett tillräckligt än.
        Skulle det kunna vara kinesisk Imari?

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
          Skulle det kunna vara kinesisk Imari?
          Jag funderade också på det, men lutar nog ändå mot Japan.

          Comment


          • #6
            Då det är guld på dem. Så hamnar de i Japan. Om man tittar så är imari med guld på ett eget samlarområde. O dessa borde hamna ca 1840-50 någonstans.

            Sedan så var det holländarna som började beställa imari i Kina. Gjorda med japanska färgteknik. Sedan vart det oroligheterna i Kina så holländarna styrde över beställningarna till ha på då det inte gick att beställa från Kina mer.

            Comment


            • #7
              Jag delar "jonasgun" tveksamhet. De är inte kinesiska och åldern är nog 1800-talets mitt, men jag undrar om de inte är europeiska. Det var massor med porslinsfabriker i Europa som gjorde egna variationer på Japanskt och Kinesiskt Imari. Det finns en bra bok som går igenom det här, men som kan vara lite seg att ta sig igenom om man inte läser franska. Det är "IMARI, Faïences et porcelaines du Japon, de Chine et d'Europe" av Georges le Cars. Det är den bästa bok som jag vet om som går igenom det här besvärliga området. Rekommenderas. Andra detaljer som pekar på att något är underligt med dessa tallrikar är de spretiga kvistarna, det ensamma bränningsstödet, om det är ett sådant, och den ojämna glasyren på undersidan. Isigny eller Bayeux är bara två exempel på fabriker som lätt hade kunnat göra dessa tallrikar.

              Comment


              • #8
                Tack för en finfin vidareutveckling av min ”skepsis”, och tack för boktipset! Den boken känner jag inte till sedan tidigare.

                Comment


                • #9
                  En fråga om ”bränningsstödet” (om vi kan kalla det så tills vidare): Du antyder att det skulle kunna vara något annat? Det sitter så centrerat att jag utgick från att det var ett sådant.

                  Comment

                  Working...
                  X