Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

J Anderssons patent

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: J Anderssons patent

    Jag har en flaska med en i mina ögon trevlig glaspropp med texten J. Anderssons Patent och vad jag förstår är det Jöns Anderssons patent från runt 1907. Flaskan i sig rymmer 50 cl är blåst i tvådelad form och har bokstäverna MOM i en treklöver i relief. Den har visats tidigare här i forumet av Per men då med en annan regalin. Min amatörgissning är att det är en mjölkflaska från Malmöortens Mejeriförening och jag skulle uppskatta all information som kan bekräfta eller leda mig på rätt spår.

    Det skulle även vara roligt om ni ville bidra med fler bilder på flaskor med Jöns Andersson patentpropp.
    Bifogade filer

  • #2
    Hej. Har oxså en dylik flaska med patentpropp, dock utan relieftryck. Får återkomma med bild under julhelgen, efter att jag botaniserat i buteljlagret.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av KnoppKungen Visa inlägg
      Hej. Har oxså en dylik flaska med patentpropp, dock utan relieftryck. Får återkomma med bild under julhelgen, efter att jag botaniserat i buteljlagret.
      Den ska bli kul att se. Är den också ganska tunn i glaset?

      Comment


      • #4
        Jag visar min flaska i denna tråd http://precisensan.com/antikforum/sh...=ortens+mejeri

        Där finns en flaska med texten Malmöortens mejeriförening.

        Comment


        • #5
          J. Anderssons patent. Lite annan lösning på låsningen av propp än på din flaska Gorb.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Riktigt kul att se bilderna KnoppKungen. Om jag har googlat rätt så är patentet på din glaspropp från 1905 och då några år tidigare än min.

            Är det någon kunnig som vet vilket glasbruk som tillverkat dessa?

            Comment

            Working...
            X