Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: J Anderssons patent

J Anderssons patent

Jag har en flaska med en i mina ögon trevlig glaspropp med texten J. Anderssons Patent och vad jag förstår är det Jöns Anderssons patent från runt 1907. Flaskan i sig rymmer 50 cl är blåst i tvådelad form och har bokstäverna MOM i en treklöver i relief. Den har visats tidigare här i forumet av Per men då med en annan regalin. Min amatörgissning är att det är en mjölkflaska från Malmöortens Mejeriförening och jag skulle uppskatta all information som kan bekräfta eller leda mig på rätt spår.

Det skulle även vara roligt om ni ville bidra med fler bilder på flaskor med Jöns Andersson patentpropp.
    Bifogade bilder Bifogade bilder          

Hej. Har oxså en dylik flaska med patentpropp, dock utan relieftryck. Får återkomma med bild under julhelgen, efter att jag botaniserat i buteljlagret.

Citat Ursprungligen postat av KnoppKungen Visa inlägg
    Hej. Har oxså en dylik flaska med patentpropp, dock utan relieftryck. Får återkomma med bild under julhelgen, efter att jag botaniserat i buteljlagret.
    Den ska bli kul att se. Är den också ganska tunn i glaset?

Jag visar min flaska i denna tråd http://precisensan.com/antikforum/sh...=ortens+mejeri

Där finns en flaska med texten Malmöortens mejeriförening.

J. Anderssons patent. Lite annan lösning på låsningen av propp än på din flaska Gorb.
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Riktigt kul att se bilderna KnoppKungen. Om jag har googlat rätt så är patentet på din glaspropp från 1905 och då några år tidigare än min.

Är det någon kunnig som vet vilket glasbruk som tillverkat dessa?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •