Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Adventsstake

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Adventsstake

    En 1,7 kg tung och 24 x 4 cm samt 2 cm hög stake. Den är gjord av AB Nya Metallgjuteriet i Halmstad. Finns ordet nya med i företaget så brukar det finnas ett "gamla" som har rekonstruerats. Någon som vet mer?
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2019-12-08, 22:14.

  • #2
    Historien verkar inte vara så lång. 1947 startades Sandgjuteriet Blom & Larsson av Bertil Larsson och Emil och Henry Blom. Företaget registrerades som aktiebolag 1956-01-23 och det juridiska namnet blev då Nya Metallgjuteriet AB.
    Man tycks huvudsakligen arbeta med aluminiumlegeringar.
    Last edited by Eskil; 2019-12-09, 17:06.

    Comment


    • #3
      Ja, och jag tror den är ännu mycket nyare än så. Mina mor- och farföräldrar hade ju inga sådana adventsstakar med fyra ljus. tror mina föräldrar skaffade någon runt 1970. Sedan har det ju funnits lite tidigare men de lär ju inte varit så vanliga. Det var modellen att lägga mossa i, de helt i metall liknande den här blev ju moderna runt 2000 (har sett ände i metall men då med ljusarmar), det är ju också runt 2000 som aluminium i inredningsdetaljer börjar bli modernt.

      Comment


      • #4
        Tack Eskil och FBQ!
        Intressant att staken inte är äldre än 63 år! Avgränsat åt det hållet men när är den senast tillverkad? Om jag letat lite bättre skulle jag givetvis sökt på pluralis: adventsstakar eller adventssljusstakar
        http://precisensan.com/antikforum/sh...entsljusstakar!
        Last edited by Lars M; 2019-12-13, 18:29.

        Comment


        • #5
          Jag skulle säga 2019, om du inte själv kan snäva in det mer. Företaget är verksamt idag.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
            Jag skulle säga 2019, om du inte själv kan snäva in det mer. Företaget är verksamt idag.
            Jo, det kan jag för det är flera år sedan jag köpte och det finns fortfarande ärg i hålen och man kan se att bokstäverna är fyllda med rester av putsmedel - det är väl häxan som går igen

            Comment


            • #7
              Ok, jag hade gissat som troligast 2000-2015. Vet inte hur det stämmer med när du köpte den.

              Kan inte minnas att jag testat så noga på aluminium men är det ens meningfullt med häxan? Du kan ju få bort det yttre oxidlagret men den få väl nästan omedelbart en ny oxidhinna? Men det är kanske därför den putsats så flitigt?

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                En 1,7 kg tung och 24 x 4 cm samt 2 cm hög stake. Den är gjord av AB Nya Metallgjuteriet i Halmstad. Finns ordet nya med i företaget så brukar det finnas ett "gamla" som har rekonstruerats. Någon som vet mer?
                Väger den verkligen 1,7kg??
                24cmx4cmx2cm blir en volym av 192 kubikcentimeter x 2,7 (aluminiumets densitet) = 518 gram men då har jag inte tagit hänsym till de fyra hålen.
                Tar jag hänsyn till att hålen uppskattningsvis är 2cm i diameter och 1 cm djupa blir volymen ca 180 cm3 x 2,7= 490 gram om Aluminium

                Om 1700gram/180=densitet 9,44; Bly 11,3?? Silver 10,49???
                Rätta mig om jag har fel

                Comment


                • #9
                  Ursäkta! Jag angav inte att den gjord av mässing eller möjligen någon sorts malm. Enl köksvågen väger den 1716 g och det brukar vara exakt. Men kanske är det bly under mässingen för staken står stadigt...

                  Comment


                  • #10
                    Nu läste jag att det inte stod att den var aluminium, det var Eskil som påpekade att företaget mestadels arbetat med aluminiumlegeringar. Då kan det ju mindre mängder aluminium blandat med en tyngre metall. Men med Bengts uträkning så borde det i så fall vara en extremt tung metall. Möjligen är måtten inte så exakta.

                    Men helt rimligt borde det alla fall inte vara ren aluminium.

                    (redigeringskonflikt - såg att Lars M hunnit svara medan jag skrev mitt inlägg så en del blev överflödigt)
                    Last edited by FBQ; 2019-12-16, 19:37.

                    Comment

                    Working...
                    X