Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Letar ursprung till ett snapsglas / starkvinsglas - 1800-tals?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Letar ursprung till ett snapsglas / starkvinsglas - 1800-tals?

    Hej! Jag har några halvbra bilder av ett snapsglas (eller starkvinsglas?) som jag nu inför jul vill gärna hitta fler av och undrar om någon känner igen de eller kan tipsa om något liknande - det är mest formen på glaset vi gillar (dvs det måste inte vara exakt samma graveringen)?

    Click image for larger version

Name:	IMG_5844.jpg
Views:	1
Size:	157,9 KB
ID:	695315Click image for larger version

Name:	IMG_5843.jpg
Views:	1
Size:	107,0 KB
ID:	695316Click image for larger version

Name:	IMG_5842.jpg
Views:	1
Size:	105,2 KB
ID:	695317

  • #2
    Ett riktigt trevligt glas, men jag tror att du får vara ganska tolerant när det gäller likhet i form. Glaset är ett spetsglas (dvs benet är draget direkt från kupans botten), det har en äggformig kupa och det har en tidstypisk ganska slarvigt utförd gravyr. Det bör vara gjort under 1800-talets första tre årtionden, men det har ett ben som antagligen skulle ha varit helt jämnt och inte lite tjockare igen nedtill. Dessutom är benet proportionellt kortare än det brukar vara på den här sortens glas. Det är därför jag menar du måste vara tolerant. Det här var glas av enklaste typ, och ju enklare det var desto fler måste du göra för att erhålla en viss ackordslön enligt ett system som kallades hytthundrade. Brådskan innebar att variationen blev ganska stor från det ena glaset till det andra.
    Vid den här tiden fanns inget mönsterskydd utan alla glasbruk med småglas på programmet gjorde samma produkter. Det är troligen svenskt och då kan det vara gjort i Strömbäck, Sölje, Liljedal, Kosta, Limmared, Rejmyre, Cedersberg och kanske på ytterligare något glasbruk.
    Man hittar liknande glas på marknaden då och då, så lycka till!
    Förresten: Hur högt är glaset?

    Comment


    • #3
      Stor tack för det grundliga svaret! Det ger mig precis vad jag behöver för att leta.

      Glaset är på sommarstugan så jag kan inte mäta den exakt men den är liten: cirka 9-10cm hög och 4-5cm diameter.

      Comment

      Working...
      X