Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Undrar vad detta kan vara för figur? Askkop?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Undrar vad detta kan vara för figur? Askkop?

    Undrar vad detta kan vara för herre med plommonstop o mustasch? Kanske ett askfat men kan också vara nåt annat. Ca 25 cm bred och 14 cm hög. Materialet är antagligen gjutjärn då den är lite röd(rostig) på undersidan. Vikt 650 gram, relativt tunnväggigt gods. Fint målad, som askfat har den nog aldrig använts då färgen är intakt. Lite krusiduller på "vingarna" men jag kan inte hitta någon märkning. Ålder, funktion och Ursprung? undrar jag över.
    Click image for larger version

Name:	DSCN8635.jpg
Views:	1
Size:	91,4 KB
ID:	695289Click image for larger version

Name:	DSCN8636.jpg
Views:	1
Size:	83,9 KB
ID:	695290

  • #2
    Visst bör det väl vara en askkopp. Gamla tiders askkoppar salufördes ibland även som visitkortshållare. Gissar på 1800-talets slut. Den här modellen har jag aldrig sett förut, men det finns många varianter.

    Comment


    • #3
      En annan....

      ...tittar fram!

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
        Visst bör det väl vara en askkopp. Gamla tiders askkoppar salufördes ibland även som visitkortshållare. Gissar på 1800-talets slut. Den här modellen har jag aldrig sett förut, men det finns många varianter.

        http://www.omnia.ie/index.php?naviga...293099&repid=1
        Tack för svar! Ja antagligen är det nog en askkopp även om den inte verkar använd som det. Har googlat askkopp och visitkortshållare på svenska, engelska o tyska före jag lade upp bilden här men inte hittat någon liknande. Eftersom det tarvats en gjutmodell för tillverkningen så förväntade jag mig att det fanns flera.

        Comment


        • #5
          Någon som kan hjälpa identifiera denna bronsljusstake?

          Den är ca 30 cm lång 10 cm bred och 18 cm hög och väger en del.
          Har ingen historik på den eller vet vems signaturen är.
          Finns det någon kunnig här inne som vet mer om konstnär, ålder etc?
          Bifogade filer

          Comment

          Working...
          X