Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dricka brunn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dricka brunn

    När Staffan Kvist visade en nässköljare här http://precisensan.com/antikforum/sh...a-och-till-vad så höll jag på att gå vilse för jag visste att jag någonstans hade något liknande. Men vid närmare granskning visade det sig att det är en "Spa Cup" eller "Sipping Mug" från Karlsbad i Tjeckien (Karlovy Vary Carlsbad) för att dricka, suga eller smutta mineralvatten
    Många kontinentala bad- och kurorter hade och har nog sin egen "spakopp". "Original Viva Bohemia" och en egen symbol - typ fontän? 10 cm hög.
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2019-12-02, 11:47.

  • #2
    Karlsbad

    Även här Karlovy Vary och JOME har tillverkat när landet hette Czechoslovakia. 14,5 cm hög. https://tm.kurzy.cz/epiag-lofida-por...15z266641u.htm
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2019-12-15, 15:12.

    Comment


    • #3
      Även i Polen vid östersjökusten kan man dricka brunn. Nu har jag tre så då är det väl en samling... Sandra Kompleks Wczasowo- Sanatoryjny Pogorcelica.
      Wetwarzanie wyrobow Ceramiki Szlachetnej Pijlalka är tillverkaren av kärlet. 15 cm hög
      Bifogade filer
      Last edited by Lars M; 2020-01-27, 17:55.

      Comment


      • #4
        Nu vaknade mitt språksinne!

        "Pijałka" som står längst ned verkar helt enkelt vara det polska ordet för "Spa-kopp".



        Men det andra! Nu är det ett tag sedan jag försökte lära mig polska, men om jag har förstått det rätt så betyder det ungefär "Tillverkare av ädelkeramikprodukter". Begreppet "Ädelkeramik" verkar finnas på polska (Ceramika Szlachetna) och tyska (Edelkeramik), men jag hittar ingen vettig definition av det. Är det någon som vet? Enligt någon sida jag hittade på nätet räknas både porslin, stengods och lergods in under begreppet.

        Comment


        • #5
          Tack, jonasgun! Möjligen att jag missat någon konsonant....

          Comment


          • #6
            Det verkar mest används som synonym till fajans.

            Comment


            • #7
              OK - jag är i riskområdet för här kommer ytterligare tre: Först två från Karlsbad (Karlovy Vary) och en från Marienbad (Mariánské Láznê). Attans jag klarade inte att vända haken uppochner - . Höjden är 10,5 , 12,5 resp 15,0 cm. De båda från Karlsbad har tecken undertill men den bruna är helt anonym.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Hej Lars M

                Jag blev nyfiken på de här trevliga "Sipping mugg-
                arna", så när jag såg en sådan på Hötorget så kunde
                jag inte låta bli. Vi har tidigare skrivit om "Badegläser",
                men nu hittar jag inte var.....

                Jag tror porslinsstämpeln är ett A och ett C?

                Jag hittade en riktigt trevlig webbsida om Karlovy Vary
                där vi kan se att de fortfarande säljer "sipping-muggar"
                I samarbete med Czech Republic Tourism Vi har besökt den tjeckiska kurorten Karlovy Vary eller Karlsbad som orten heter på tyska. Denna kurort i Tjeckien



                Hälsar
                Staffan
                Bifogade filer
                Last edited by Staffan Kvist; 2020-03-16, 09:50.

                Comment


                • #9
                  Tack Staffan för fina bilder och för en informativ länk! Det är otroligt hur många varianter det finns av "sipping mugs" eller "spakoppar" det finns bara från Karlsbad. Även i Sverige fanns och finns det ju brunnar med hälsobringande vatten: Ramlösa, Medevi, Porla, Sätra, Loka, Ronneby, Lundsbrunn, Söderköping, Gustavsberg (Uddevalla). Även Malmö stad hade en "brunnsinrättning". Och inte att förglömma Radiumkällan i Tyringe - ävenså Älfdalens Kåtila radiumvatten... Och även Varberg hade Svartekällan vid Apelviken och vattnet serverades i Brunnsparken vid kyrkan.
                  Men jag vet inte om man i Sverige hade "muggar med sugrör" som på kontinenten. Ett näraliggande exempel från Ronneby har visats av prylsnubben (vem annars?) Kanske för tungt vatten.... http://precisensan.com/antikforum/sh...4-Dricka-brunn

                  Comment


                  • #10
                    Ännu en liten rackare för att suga i sig det häsobringande vattnet från Karlovy Vary. Denna är i tunn porslin och tyvärr inget om tillverkare.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Samma dekor och samma text men form och märkning skiljer från det första inslaget på tråden. Karlsbader Wasser in ein Trinkbecher sa man förr innan den tysktalande befolkningen tvångsförflyttades enligt Potsdamöverenskommelsen. Ett krönt V i en oval och därunder Viva Porcelan Dalovice. Man kan på länkar se det skrivet "porcelain" också och nog är det samma tillverkare men med lite olika märkningar?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Karlovy Vary

                        Ytterligare en spakopp från Karlsbad med vackra blommor och guld - så även stämpeln i botten med en fontän (?) som symbol eller logga jfr ## 1 och 2. Epiag är tydligen ett samlingsnamn för flera företag som tillverkar eller har tillverkat "porcelaine fine delovice". 10 cm hög.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lars M; 2022-12-09, 12:35.

                        Comment


                        • #13
                          Hur många som helst med Karlovy Vary! Här en 15 cm hög och 12 x 4,5 cm samt märkt KERAMO. En springbrunn har vi ju sett men vilken porslinstillverkare kan det vara?
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            På #8 visade Staffan Kvist en mugg med AC-logga. Här är samma Karlovy Vary och med Zwiebelmuster samt C under. Den innehåller ca 4 dl(!) och är 13,5 x 7 cm och 11,5 cm hög. Lökmönster eller Blue Onion finns här https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Onion. Kvar står frågan vad AC kan vara för porslinstillverkare?
                            PS Nu vet jag att Varberg är vänort med Karlovy Vary. DS
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Inte Karlovy Vary den här gången men det finns väl fler brunnar i Tjeckien? Rymmer bara ca 10 cl och är 8 x 3 cm samt 9,5 cm hög. Och på den lilla stämpeln kan man också här se "zwiebelmuster" och mer om lökmönstret här https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6km%C3%B6nstret
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X