Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eskilstuna jern

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Eskilstuna jern

    Någon som vet något om den här kniven?Click image for larger version

Name:	37855324-3C20-4749-9624-7B785CF6F287.jpg
Views:	1
Size:	40,3 KB
ID:	695269 Ärvt från morfar och mormor.

  • #2
    Här kan man se liknande/samma dekor:

    Comment


    • #3
      Fast jag tror TS kniv inte är i rostfritt stål - utan kolstål, vilket kan stämma bättre med proveniensen.

      Edit: I övrigt typisk etsad Eskilstunadekor på skaftet.

      Comment


      • #4
        Visst är det kolstål, men Eskilstuna gjorde dekoren på mässing också, har sett vad som sett ut som fruktknivar med den. Har också läst om att den etsade dekoren skall ha skapats för Konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Tyvärr minns jag inte källan, Nordiska museet hade en utställning för ungefär 10-15 år sedan där de här var med (såg nu att jag skrivit det på sidan Eskil länkade till).

        Comment


        • #5
          Länkar till en tidigare tråd av undertecknad där
          dessa behandlats, utan svar kanske bör påperkas.



          PS Är dekoren verkligen etsad, känns som att skaftet är gjutet för min del.
          Last edited by prylsnubben; 2019-11-27, 12:04.

          Comment


          • #6
            Tack för info

            Dom där smör- och ostknivarna ser precis ut som min ”förskärare”. Ska se om jag hittar fler bestick från mormor, tror det finns åtminstone gafflar.

            Comment


            • #7
              Bakgrunden på min är ruggad och kornig, så jag kan nog tänka mig att dekoren är etsad. Jag vill också minnas att jag läste att den här nya etsningstekniken var det man ville visa upp på industriutställningen. Men, jag vet ju inte om man kan ha gjort dekoren på olika sätt.

              Comment


              • #8
                Enligt Tekniska Museet så ska mönstret vara designat av Bernhard August Beskow (1837-1910).

                Comment

                Working...
                X