Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäsbolaget vas med lysterglasyr, Edgar Böckman?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Höganäsbolaget vas med lysterglasyr, Edgar Böckman?

    Höganäsbolaget kan jag alldeles för lite om! Köpte denna vackra vas med lysterglasyr. Svårfångad med mobilkameran tyvärr! Stämplen är svag, men jag tolkar den som om den användes 1915-1926. Under ankaret står det ett F eller kanske ett E. Kan någon berätta lite mer om min vas och om tekniken som användes? :-)
    Bifogade filer

  • #2
    Det ser i mina ögon ut som Böckman, men det fanns några till, som jobbade med lysterglasyr, t.ex. Ernst och Åke Holm, så jag vågar inte säga vem som har gjort din vas. En keramiker berättade en gång för mig att hon penslade en metallösning över glasyren och brände den sedan i 780 - 800 grader, för att få fram den iriserande effekten.
    Det bildas då en tunn, metallisk beläggning.
    Finns lite att läsa här, men detta kan du nog redan: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lysterkeramik

    Personligen är jag förtjust i Daisy Makeig-Jones alster i lysterglasyr.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
      Det ser i mina ögon ut som Böckman, men det fanns några till, som jobbade med lysterglasyr, t.ex. Ernst och Åke Holm, så jag vågar inte säga vem som har gjort din vas. En keramiker berättade en gång för mig att hon penslade en metallösning över glasyren och brände den sedan i 780 - 800 grader, för att få fram den iriserande effekten.
      Det bildas då en tunn, metallisk beläggning.
      Finns lite att läsa här, men detta kan du nog redan: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lysterkeramik

      Personligen är jag förtjust i Daisy Makeig-Jones alster i lysterglasyr.
      Tack för svar! Ska kolla vidare även på Bröderna Holm. Intressant med tekningen med lysterglasyren. Det var makalösa saker hon skapat Daisy Makeig-Jones . Henne har jag aldrig hört talas om tidigare.

      Comment


      • #4
        Om glasyrer från Höganäs har Gideon gjort ett läsvärt inlägg här (nr 279) http://precisensan.com/antikforum/sh...Höganäs/page28

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Om glasyrer från Höganäs har Gideon gjort ett läsvärt inlägg här (nr 279) http://precisensan.com/antikforum/sh...Höganäs/page28
          Tack! Det inlägget ska jag lusläsa!

          Comment


          • #6
            Sedan ska vi inte heller glömma Elsa Johanssons lysterkeramik hos Höganäs Keramik, så sent som 1930-33.
            Till exempel:
            Last edited by Gideon; 2019-11-27, 14:09.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Sedan ska vi inte heller glömma Elsa Johanssons lysterkeramik hos Höganäs Keramik, så sent som 1930-33.
              Till exempel:
              http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post210801
              Vacker!
              Men den tidsepoken stämmer väl inte med stämpeln på min vas om jag tolkat infon rätt från Höganäs Museum, enligt denna skärmdump? :-)
              Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2019-11-28 kl. 06.06.48.jpg
Views:	1
Size:	21,3 KB
ID:	572433

              Comment


              • #8
                Gideon pratar om en annan tillverkare, Höganäskeramik som också använde lysterdekor. Ser att det är samma grundform som på en jag har, men med en mer typisk Böckmandekor.Click image for larger version

Name:	20191128_160757.jpg
Views:	1
Size:	32,4 KB
ID:	572434

                Comment


                • #9
                  Efter lite noggrannare studier kring ev. alternativ är jag nu ganska säker på att din vas är av Edgar Böckman.
                  På min dator ser bokstaven under ankaret, på din bild, ut som ett B. Är det en synvilla eller kan det vara så?

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
                    Efter lite noggrannare studier kring ev. alternativ är jag nu ganska säker på att din vas är av Edgar Böckman.
                    På min dator ser bokstaven under ankaret, på din bild, ut som ett B. Är det en synvilla eller kan det vara så?
                    Vilket ju kan betyda att dekormålaren är Tyra Persson vars "signatur" var B.
                    Jag är dessutom tveksam till Böckman som brukade ha sin monogramsignering
                    på föremål han formgivit och som inte är ur "standard" sortimentet.
                    Notera att det på mitt föremål inte finns någon versal mellan ankaret och HÖGANÄS,
                    dvs ingen dekormålarsignatur.
                    Bifogade filer
                    Last edited by prylsnubben; 2019-11-29, 16:47.

                    Comment


                    • #11
                      Jag noterar att jag har en annan, inpressad stämpel. Höganäs under HB-med-ankar-stämpeln liknar den äldre rakstämpeln. Tyvärr är stämpeln svår att se utan motljus och svår att fota. Under den står A, jag vet inte vad det står för, men det kan inte gärna vara målarsignatur. Anton Ahlberg?Click image for larger version

Name:	20191129_191150.jpg
Views:	1
Size:	37,0 KB
ID:	572448

                      Comment


                      • #12
                        Precis, man återanvänder föremål ur varulagret. Själva (standard)-godset är av ett äldre
                        datum (före Böckman) som återkommer med en ny modernare dekor, kanske designad av EB.

                        Comment

                        Working...
                        X