Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Roberts and Belk, någon som vet när?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Roberts and Belk, någon som vet när?

    Click image for larger version

Name:	BA4920DA-FEE8-480B-ADAF-A9D0F4A85AA6.jpg
Views:	1
Size:	61,6 KB
ID:	695248Click image for larger version

Name:	D2A117EA-29E8-40E5-B31A-5D48184837A7.jpeg
Views:	1
Size:	27,2 KB
ID:	695249Click image for larger version

Name:	70E3B447-D689-4623-8444-F5F4232761FF.jpg
Views:	1
Size:	47,5 KB
ID:	695247
    Jag har ingen våg, men den är ca 28 & 20 cm.
    Vad betyder grejerna här? Någon som kan berätta för mig för jag fattar inte den engelska röriga sidan om Hallmarks.
    Kanske finns det någon därute som kan hjälpa mig med lite historia kring detta.
    Jag har putsat den ikväll och den är skitfin!
    Art deco?

    Tacksam för alla svar!
    Bifogade filer
    Last edited by Wästgöte; 2019-11-21, 20:30.

  • #2
    Vet inte riktigt viken rörig sida du hänvisar till beträffande "hallmarks", men hallmarks ( betyder officiell ädelmetallkontrollstämpel) kan du glömma, för det gäller bara för silver och guld, senare även för platina och palladium.

    Ditt föremål är "EP" stämplat med gotiska bokstäver. Det ser du som 3dje stämpel från vänster, mao elektrolytiskt försilvrat (Det man vedertaget, men fel, kallar för "nysilver"). Det har ingenting med silver att göra.

    Roberts & Belk Furnival Works, var ett metallföretag i Sheffield i England 1863~1901. Då bytte det namn till Roberts & Belk Ltd. År 1963 fusionerades det med C. J. Vander Ltd.
    Eftersom försilvrat inte är ädelmetall, kan det var stämplat hursomhelst, vilket gör att det är svårt att datera. Skulle tro att föremål är gjort i början av 1900-talet.

    Hoppas innerligen, att säljaren inte påstått det vara silver och du betalat en förmögenhet för det. Om så är fallet, kontakta säljaren omedelbart. Ett försilvrat föremåls ekonomiska värde är försumbart och inte ens tillnärmelsevis jämförbart med motsvarande föremål i silver, förutom några få undantag till vilka detta föremål inte hör.

    Comment


    • #3
      Den röriga sidan som du nämner, Wästgöte, är kanske "Silver Hallmarks Directory". Här kan man hitta denna rubrik: English electroplate silver: marks
      Qa-Rz marks and hallmarks of Sheffield silver plate and electroplate makers, with the addition of other British, Scottish and Irish silverplate manufacturers, RAENO SILVER PLATE CO LTD, RATTRAY & CO, Reid & Sons, C.L. REIS & CO, Rhodes & Barber, RICHARD RICHARDSON, RICHARDS & WALSH, JOSEPH RIDGE & CO, ROBERTS & BELK, ROBERTS & BRIGGS, ROBERTS & CO, ROBERTS & HALL, ROBERTS & SLATER, Roberts Smith & Co, Roberts Dore & Hall, JOSEPH RODGERS & SONS, HENRY ROGERS SONS & CO, JOHN ROUND, A. Round, James Ryals, THOMAS RUSSELL & CO,

      med denna bild:
      Click image for larger version

Name:	3061ROBERTSBIS.jpg
Views:	1
Size:	19,9 KB
ID:	572436
      och jag tycker också att det är rörigt, men tycker mig kunna läsa att just den här märkningen började användas 1935.
      Men detta förändrar ingenting, Qrt.S har har alldeles rätt vad det gäller värderingen av fatet och detta var ännu ett onödigt inlägg från min sida.

      Comment


      • #4
        Tack för svar!

        Då vet jag! Jag tyckte plötsligt att den var spännande, för jag köpte den på loppis och jag var egentligen sur för att den var så tung. Så nej, inte betalt mycket, kanske 45kr. Väldigt fint svar ! Tusen tack!

        Comment


        • #5
          Det saknas lock men går att användas som fat

          Comment

          Working...
          X