Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ovanlig Kinesisk stämpel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ovanlig Kinesisk stämpel

    Hej
    Någon som kan hjälpa med att tyda en ovanlig stämpel på en gammal skål.
    mvh
    Bifogade filer

  • #2
    Skulle det kanske kunna föreställa en persika?
    Vacker skål, för övrigt.

    Click image for larger version

Name:	89368C76-DD23-466B-AF14-3581631FD590.jpeg
Views:	1
Size:	72,0 KB
ID:	572382

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
      Skulle det kanske kunna föreställa en persika?
      Vacker skål, för övrigt.

      [ATTACH]179987[/ATTACH]
      Tror du att det kan vara en persika. Har aldrig sett detta märke tidigare och skulle vilja veta under vilken epok man använde det. Motiven tycker jag talar för att det finns ålder på denna. ?
      Den ser också gammal ut och är helt fri från skador. Kommer från en samlare i Västmanland.
      Kul att du säger persika. ser att det även är en målad stork i motivet.
      Fick även tag på en tekopp idag från 1700 talet. (nämner det bara för jag vet att du är intresserad av detsamma)
      mvh
      Last edited by s-o; 2019-11-18, 23:54.

      Comment


      • #4
        Hej!

        Det skulle kunna vara en persika, vilket inte skulle vara en oväntad märkning. Det skulle även kunna vara en snäcka, en svamp eller kanske någon nöt. Sådant användes både som märkning, kanske av någon som inte kunde skriva eller för den som inte kunde läsa, och som dekoration. Men jag kan inte med säkerhet säga vad ditt märke skall föreställa. Din skål kan klassas in under vad som på engelska ibland kallas ”Kitchen Qing”, dvs ”Köks-Qing”, alltså husgeråd från ungefär 1600-1900. Motsvarande vår allmogekeramik alltså. Jag skulle gissa att din skål kommer från andra halvan av artonhundratalet, även om det är svårt att säga exakt. Jag har tyvärr inte sett så mycket litteratur på området. Kanske man får skylla det på kulturrevolutionen eller så.

        Bifogar en bild på en persika från en av mina skålar. Ingen märkning, utan ren dekoration. Du får gärna posta din tekopp vid tillfälle!

        Click image for larger version

Name:	6A08EAD5-4414-47FD-BF2F-AD1BE724ECE4.jpg
Views:	1
Size:	34,6 KB
ID:	572383

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
          Hej!

          Det skulle kunna vara en persika, vilket inte skulle vara en oväntad märkning. Det skulle även kunna vara en snäcka, en svamp eller kanske någon nöt. Sådant användes både som märkning, kanske av någon som inte kunde skriva eller för den som inte kunde läsa, och som dekoration. Men jag kan inte med säkerhet säga vad ditt märke skall föreställa. Din skål kan klassas in under vad som på engelska ibland kallas ”Kitchen Qing”, dvs ”Köks-Qing”, alltså husgeråd från ungefär 1600-1900. Motsvarande vår allmogekeramik alltså. Jag skulle gissa att din skål kommer från andra halvan av artonhundratalet, även om det är svårt att säga exakt. Jag har tyvärr inte sett så mycket litteratur på området. Kanske man får skylla det på kulturrevolutionen eller så.

          Bifogar en bild på en persika från en av mina skålar. Ingen märkning, utan ren dekoration. Du får gärna posta din tekopp vid tillfälle!

          [ATTACH]179988[/ATTACH]
          Tack Jonas
          Fin skål

          Comment

          Working...
          X